Patrik_Mk skrev:
Tack för svaren, det var väldigt nyttig information.
Jag vill att det ska bli tydligt att jag har väldigt stor omtanke och ansvarskänsla för min orm och hennes välmående. Jag har absolut inga funderingar eller funderingar på att ha henne utomhus. Jag vet att det kan drabba den här hobbyn negativt. Det vet jag är för stressande för ormar och vill inte utsätta henne för det.
Jag är omtänksam att inte hantera/ta ut henne mer 1-2 ggr i veckan under max 15 minuter.
Ser då till att hon får min kroppsvärme och solvärme, jag kan se att hon trivs att ligga en stund i solen hemma i rummet o gotta sig :-)
Skönt att höra att du har stor omtanke om din orm :) När du har funderat mer över detta och läst mer så är jag övertygad om att du kommer att ändra dig. Många erfarna och kunniga ormmänniskor tycker att hantering några gånger om året upp till en gång i månaden är "lagom". Jag vill bara säga det för att visa på klyftan mellan 1-2 gånger i veckan och en gång var eller varannan månad. Sen finns det såklart "värre" situationer också med folk som håller på med sin orm nästan varje dag och det är skönt att du inte är en av dem :)
Det där med att kunna läsa av ormar kan vara väldigt knepigt. De är helt totalt olika andra typer av djur som vi brukar umgås med, typ hund och katt. Ormar kan vara väldigt tydliga i vissa fall, t.ex. om de bits, ställer sig i s-position eller kryper ihop till en boll. Ofta är det för att försvara sig och det har med en inbyggd överlevnadsinstinkt att göra. Men övriga gånger då? Om ormen exempelvis bara ligger där? Ska man tolka det som att den trivs? Svårt att säga men jag kan tycka att det är rätt naivt att tro att man kan se på en orm att den trivs. Ormarnas hjärna är inte särskilt väl utvecklade utan de vill egentligen bara överleva och fortplanta sig.
Jag vill istället vända på det och påstå att enda sättet att tro eller anta att en orm trivs är efter väldigt lång (minst flera års) erfarenhet och påläsning om ormens behov och hur den normalt lever och fungerar. Att en orm blir gammal kan vara en indikation på att den mår bra men måste inte vara det, eftersom många ormar ändå är rätt så tåliga och bra på att överleva.
En sak till förresten som jag bara måste nämna eftersom jag tycker den är viktig. När ormen har ätit så måste man låta den vara ifred i minst några dagar så att den kan smälta maten i lugn och ro. Hos snokar typ majsorm så brukar man säga att man ska låta den vara från det att den äter tills att den har bajsat vilket brukar ta ca tre dagar. En kungspyton har dock andra bajsvanor.
Jag skulle kunna sitta här hela dagen och komma på fler anledningar till varför man bör hålla nere hanterandet av sin orm men jag kanske ska ge mig här :) Böjar känna mig lite tjatig och förmanande nu :) Men som sagt, det finns en hel del att tänka på :)