Newton skrev:
Om det redan finns en tråd om detta ber jag gärna om en länk.
Min sökning visade ingen, men kanske använde fel nyckelord
Nåväl.
Ni som föder upp råttor.. Funkar det att ha i liten skala, eller är det bäst att go all in..?
Har tankar på att föda upp råttor, men undrar lite hur man smartast gör. De kräver ju rätt stora ytor så tänkte mig en liten skala.. Vart börjar man, vilken ras osv..? (behöver själv råttor på 250-400g
Sen undrar jag hur man smartast avlivar dem, hårt slag mot skallen eller CO2?
Vet att det säkert finns massor med info på google, men jag finner det oftast lättare och mer utförligt om man får veta "direkt från källan"
Detta gäller alltså FODERDJUR, ej husdjur :)
Råttor är bra foder och de växer snabbt tycker jag. Verkar vara rätt storlek till dina djur.
Avlivning med koldioxid är ett bra och enkelt sätt men kräver lite träning om man ska få till lagom med gas så att de somnar mest bekvämast. Däremot ungar under 10 dagar får man inte gasa.
Råttorna kräver rätt så stora burar, åtminstone som sällskapsdjur. Jag har inte hittat något annan information om hur man kan hålla råttor t.ex. i labburar. Är de inte rätt små?
I mitt fall när jag hade råttor så kanske jag gjorde fel som köpte "sällskapsråttor". De var grymt sociala och stod och hoppade och ville ha godis och kel så fort jag gick förbi och det blev snabbt råttorna som tog över hemmet här :) Alldeles för gulliga och sällskapliga djur för min smak :)
En annan nackdel är att deras bajs kan lukta rejält illa och jag lyckades aldrig få bukt med det även om jag köpte dyrare råttfoder som skulle motverka lukt, så att ha dem i ett förråd/uthus kan rekommenderas.
Råttor tillhör den där kategorin med pälsdjur som lätt kan ge allergiska besvär som katter och hästar gör.
Själv har jag gerbiler numera, dels för att de är i bättre storek som foder till mina ormar, jag är inte allergisk mot dem och de luktar inte. De är heller inte särskilt sociala med mig och är rätt så nöjda med att umgås med sin egen familj :)