peter54 skrev:
Surt att inte veta hur det gick för katten. Jag har kört bil sedan 1973 och lyckats klara mig från att köra på något större än en trast, men för ett par år sedan körde jag ihjäl grannens katt på vår lilla grusväg.
Jag såg katten på långt håll, den kutade över från vänster till höger och ganska långt ut i det höga gräset på höger sida, men precis när jag skulle passera det ställe där katten sprang över, kom den som skjuten ur en kanon tillbaka över vägen. Jag hade inte en chans att ens hinna reagera, ändå kör jag ju med handreglage för gas/broms och är mycket reaktionssnabbare än vad man kan vara med att flytta foten från gas till broms.
Jag hade dessutom grannen körande bakom mig hela tiden och olyckan skedde bara kanske 50 meter förbi deras infart. Katten låg kvar stendöd på vägen och jag frågade grannen om det var deras katt. Ja sa han, men vi har sju till och jag har funderat länge på hur jag ska kunna minska ner antalet, men mina döttrar har stenkoll på dem. Jag blev lite bestvärad över uttalandet, men hann inte säga något innan han fortsatte -jag såg att du inte hade en chans, jag tar hand om det här.
Senare på kvällen sa min dotter vid köksbordet, -"det var någon fartdåre som körde ihjäl Tessans katt". Min dotter är klasskompis med kattägarens dotter.
Vi har själva haft våra katter i många år (5) och dom har klarat sig alla år, även att vi bor vid grusväg, intill en större 70 väg. Har själv haft körkort sen jag var 18 (31 nu)...körde på en Stor padda en gång men aldrig större djur, inte ens en fågel. Fast det klart, nu har olyckan hänt så inget att göra åt, även att jag gärna skulle vilja veta hur det gick för katten. Delen/karossen där jag tror katten träffade är inte så hård, men ändå 50 km/h..