Jonas_ skrev:
Jag kanske missförstår dig nu, men menar du att det är lämpligt att tipsa folk om att man kan blanda olika arter från olika världsdelar i sina terrarier hemma? :)
Jag kanske hakade upp mig lite för mycket på ordvalet men vad jag menade var att världsdelar, eller människans gränsdragningar överlag, är ett dåligt argument för att inte hålla individer tillsammans. Det skulle i teorin kunna vara samma art och till och med samma population men som haft oturen att hamna på var sida om gränsen. Eller omvänt så skulle det i så fall även vara bättre att hålla t.ex. en endemisk art från Portugal med en endemisk art från Grekland än individer av en rysk art från en population som härstammar från olika sidor av gränsen mellan Europa och Asien.
I min mening är det bättre att hålla två icke-territoriella, jämnstora arter med samma krav på mikrohabitat tillsammans, oavsett ursprung, än att hålla två arter tillsammans bara för att de kommer från samma världsdel. Däremot håller jag med om att det är bättre om de två "kompatibla" arterna samexisterar i samma område i naturen (vilket namn vi satt på det och om det passerar några gränser på kartan spelar mindre roll). Stora geografiska barriärer (som världsdelar ofta, men inte nödvändigtvis, är) leder många gånger till anpassningar, trots arternas likartade krav på mikrohabitat osv., som även kan ha effekt i terrariesammanhang. Ett bra exempel är
Batrachochytrium salamandivorans, som vissa östasiatiska salamandrar efter lång tids samevolution har utvecklat en resistans mot, men som dödar de flesta europeiska salamandrar på kort tid (eller groddjur som är resistenta bärare av vanlig
Bd för den delen). Definitivt inget man bör blanda även om de inte skulle äta upp eller stressa ihjäl varandra.
Om man över huvud taget ska hålla olika arter tillsammans är en annan lång diskussion, i de allra flesta fall är det en dålig idé och jag har nog aldrig tipsat någon om det åtminstone.