Bakgrund och inredningsbygge

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

182
87
Mrjansson92:
ja, då var det dags för en liten byggtråd igen =D
Den här gången är det ett helglas terrarium med lutande front som mitt kungspyton par tidigare bott i men nu ska det byggas om till min Afrikanska hussnoks hane Bruno, här är en bild på det lilla matvraket ;)

Terrariet har måtten 60x42x47 (BxDxH) vilket ger en bottenyta på 0,25 kvm vilket är gott och väl åt en hussnoks hane =) lite bottenyta försvinner ju med bakgrunden men ändå bra storlek åt han =)

Bakgrunden och en del av den övriga inredningen görs av fogskum då jag tycker det enkelt ger en bar bergs/sten känsla sen när det har målats =)

Här kommer lite bilder från det som hänt hittils =)

Såhär såg terrariet ut innan jag satte igång =) bakgrunden hittils har bara varit ett foto, vilket funkar bra om man inte är så kräsen, men just detta gick, som ni kan se, inte ändå ner och jag kännde att jag ville ha något snyggare och mer "3D" eller vad man ska säga =)

Det gamla ventilationsnätet i taket hade sett bättre dagar, va lite små hål i det (mer än dom som ska va där) och hade lite rostfläckar så det togs bort =) 

Nya ventilationsgallret, grill/styling galler från biltema, hade en bit kvar sen tidigare bygge som passade perfekt =)

Bakgrunden och ventilationsnätet borta, den svarta vinylen på sidan får sitta kvar då den täcker fogskummet som jag gjorde en upphöjning med där, ni ser vad jag menar på bilderna längre ner =)

Fogskummet på bakgrunden lagt, bilden togs innan det börjat expandera ordentligt =)

När bakgrunden stelnat lite ställde jag det som det ska igen och började med upphöjningen som kommer va ca 1/3-1/2 av botten =) jag kommer sen ha värmemattan på utsidan av terrariet på den delen av botten som inte är däckt =)

Precis innan det började svälla ordentligt =)

Kan nog bli bra detta med lite färg på =)

Så blev det när det hade expanderat klart =) blev lite större än jag räknat med, men det gör inget då jag ändå ska skära bort lite sen för att få det som jag vill ha det =)

Hela upphöjningen kommer skäras ned till skarven i glaset under glidlisten, inte den listen sitter på utan den nån cm längre ner =) sen kommer jag göra en typ kant/barriär i mitten av terrariet där upphöjningen slutar för att kunna ha bottenmaterial på den högre delen =) tror det kan ge en bra känsla sen när det är klart =)

Så blev det med det nya ventilation gallret, limmade dir det med limmpistol, blev kanske inte så snyggt men det kommer ändå inte synas så bra sen så det fick va =)

Ja, det va alla bilder jag hade på det som hänt hittils, är ganska nöjd faktiskt, trodde jag skulle klara mig med 2st 500ml fogskums burkar men gick åt mer än jag trodde så får nog köpa en till för att fixa det sista, om jag inte löser det på något annat sätt =)

Har planerat att måla all fogskum i mörka nyanser sen, funderar på antingen mörkgrå bara eller om det blir lite olika nyanser av grå, är även inne lite på en blandning av mörkgrå, mörkbrun och mörkgrön, får se vad jag kör på då jag först måste kolla om den vita våtrumsfärgen från ett tidigare bygge fortfarande går att använda och isf får jag köpa några riktigt mörka kulörer på tex panduro hobby för att färga den vita färgen mörk =) ska försöka kolla på det i morrn =)

Kommer självklart komma in växter och sånt sen med, kommer köra på plast/konstväxter då jag hör en del liggandes och då det är enkelt att hålla rent och så =) jag kommer dock försöka att INTE ha konstgjorda gömställen utan göra på korkparks bitar och sånt sen =) får se vad man hittar på =)

Det va allt för denna gången, uppdaterar när det hänt något mer =)

Avslutar med en liten "fredags fräckis" på fogskummet som tydligen va av det manliga könet ;) men det ska ju expandera till minst den dubbla storleken står det ju så det är ju ett bra tecken ;) hehe

Det av allt för idag, har det gött =)

182
87
Mrjansson92:
Ja, då var det dags för en liten update på vad som hänt idag =)

Började med att fixa till fogskummet till den upphöjda delen så jag fick det i den höjden jag tänkt, blev ganska okej ändå tycker jag =)

Efter det blev det en tur ut och fixa en till burk fogskum så jag kunde fixa barriären mellan den göga och låga delen och även fylla i ett hål i ena hörnet av den höga delen då det bara va tomt där efter jag fixat till nivån på fogskummet =P

Blev även att hämta färg hos mormor och morfar som jag hade kvar sen tidigare, dock är den vit så måste färga den mörk grå, blir troligtvis lite grönt och brunt också, om jag inte ändrar mig och bara kör på grått =P

När jag väl va ute och skulle fixa det som behövdes så blev det först en tur till clas ohlson för att kolla färg, dom hade men kände att jula eller biltema borde ha billigare så åkte dit, biltema hade bara vit och jula hade inget vad jag hittade, och då hade clas ohlson redan stängt så blev ingen färg idag =/ ska försöka fixa det i morrn =) 

Men jag fick iaf fixat glassilikon som ska användas till lite skarvar och hål i fogskummet och sånt, delvis så inte ormen tar sig ner i dom och delvis för att förenkla framtida städningar =) fixade även penslar, maskeringstejp så inte glaset blir fullt med färg =) och även svart dekorplast som ska monteras på utsidan för att dölja där fogskummet är då det inte ser speciellt fint ut genom glaset =P

Men här kommer lite bilder på det jag gjort idag =)

Så blev det med fogskummet efter jag skurit bort och fått till nivån på den höga delen =) hålen ni ser i bakgrunden på 2 ställen är efter en gren jag testmonterade och den kommer sen limmas fast där, bilder på det kommer när den monterats ;)

Mer fogskum lagt för att få en barriär mellan nivåerna och fylla i hålet/gropen i bakre vänstra hörnet =)

Barrlären expanderade lite mer än jag trodde =P hehe
Har även tagit bort det jag la under glidlisten i framkant då jag kännde att det inte blev bra, fixade även till lite vid gropen där bak då det först blev en stor bubbla som bara va tom på insidan, så tog bort det och fick till en okej nivå =)

Här ser man höjskillnaderna på nivåerna, kommer ju bli några cm med bottenmaterial sen också, men tror det kommer bli bra sen när det är målat =)

Det av allt för idag, ska som sagt försöka ta mig iväg och fixa färg i morrn, kommer troligtvis målas tidigast måndag då jag ska fixa med siliconet först och så ska det torka helt innan jag kan måla =) uppdaterar när det hänt något nytt =)

2966
1648
Hoggaforfan:
Rusta har PVA-färg som ska fungera utmärkt samt ogiftig och billig

1690
798
fluffis:
Det ska bli spännande att se hur det blir när det blir klart. Jag är själv ingen stor anhängare av (gråa) bergsbakgrunder får jag erkänna, inte till ormar i alla fall. Jag tycker det stjäl för mycket av ytan i terrariet och dessutom finns det mycket få ormar som bor bland klippor i naturen. Den tredje och stora grejen är att det kan vara mycket svårt att hålla rent, åtminstone om ytan är skrovlig. Hade varit intressant att höra vad Jordbruksverket hade sagt om den här bottenytan, jag menar, de är tydliga med att inga hyllor får räknas in i bottenmåttet men i ditt fall är det ju som två olika nivåskillnader på bottnen :)

Trots att jag är negativ så, ja... självklart kan det bli snyggt och bra också! :) Särskilt om man tillsätter en del grönt för att piffa till det :) Som sagt, jag ser fram emot resultatet och jag hoppas att jag inte låter alltför negativ. I så fall skyller jag på att jag i åratal har tyckt att bakgrunder varit överskattade :)

182
87
Mrjansson92:
Hoggaforfan skrev:
Rusta har PVA-färg som ska fungera utmärkt samt ogiftig och billig

jo det vet jag =) men jag hade kvar våtrumsfärg sen ett tidigare bygge som jag ville använda så färgade den grå bara =) blev rätt okej, kommer upp nån bild senare idag eller i morrn =)

182
87
Mrjansson92:

fluffis skrev:
Det ska bli spännande att se hur det blir när det blir klart. Jag är själv ingen stor anhängare av (gråa) bergsbakgrunder får jag erkänna, inte till ormar i alla fall. Jag tycker det stjäl för mycket av ytan i terrariet och dessutom finns det mycket få ormar som bor bland klippor i naturen. Den tredje och stora grejen är att det kan vara mycket svårt att hålla rent, åtminstone om ytan är skrovlig. Hade varit intressant att höra vad Jordbruksverket hade sagt om den här bottenytan, jag menar, de är tydliga med att inga hyllor får räknas in i bottenmåttet men i ditt fall är det ju som två olika nivåskillnader på bottnen :)

Trots att jag är negativ så, ja... självklart kan det bli snyggt och bra också! :) Särskilt om man tillsätter en del grönt för att piffa till det :) Som sagt, jag ser fram emot resultatet och jag hoppas att jag inte låter alltför negativ. I så fall skyller jag på att jag i åratal har tyckt att bakgrunder varit överskattade :)

jag förstår vad du menar, har gjort liknande bakgrund med fogskum i ett annat bygge och tycker det funkart okej med rengörningen, tror det beror på vad för djur som bor i det också =)
kommer självklart få in massa växter sen, kommer dock köra med "fejk" i detta just för enkelhetens skull, men kommer sätta en del på botten och även på alla sidorna =) tror det kan bli rätt så bra till slut =)
Jo jag har själv tänkt tanken på det där med bottenytan i det här, men jag anser att det inte borde räknas som hylla då han inte kan va under, utan det är som att jag skulle ha mycket mer bottenmaterial i ena delen av terrariet ungefär =)

Nejdå, så negativt var det inte, som jag brukar säga, all kritik är bra sålänge den ges på et bra sätt =)

2966
1648
Hoggaforfan:

Det är godkänt, bara man kan få ihop rätt mått så är det ok även om marken är kuperad. Men en hylla hade inte räknats.

Starta ett biotop-terrarium med gråssuggor och hoppstjärtar så behöver du aldrig städa terrariet :-)

182
87
Mrjansson92:
Hoggaforfan skrev:
Det är godkänt, bara man kan få ihop rätt mått så är det ok även om marken är kuperad. Men en hylla hade inte räknats.

Starta ett biotop-terrarium med gråssuggor och hoppstjärtar så behöver du aldrig städa terrariet :-)

toppen, då var det rätt som jag tänkte =)
har redan haft ett, fast utan suggor, blir inte nått sånt i det här men kan komma till något annat bygge framöver =)

182
87
Mrjansson92:
Ja, då var det dags att uppdatera med vad som hänt idag =)

Det som skulle silikonas fixade jag igår innan jag la mig så det skulle torkat tills idag, vilket det hade =)

Så idag blev en tur in till stan och fixa färgen jag skrev om tidigare, jag körde på att bara måla allt grått då dom andra färgerna kostade 79:-/tuben och jag behövde minst 2st + svart färg för 129:- å kännde att det fick räcka med svart =)
Det gjorde dock inget känner jag då jag blev nöjd med resultatet ändå, och lär bli ännu bättre sen när växter och sånt kommer in med =)

Men här kommer lite bilder från idag =)

Allt maskerat för att inte få onödigt färg spill =)

Så blev den vita färgen efter jag haft en 400ml svart =P hade först velat ha den mörkare men blev bra såhär då den mörknade lite efter den torkat också =)

Så blev det efter det va färdigmålat =) blev faktiskt nöjd med resultatet =) blev till och med bättre än jag trodde =) dom 2 fläckarna ni ser som inte är målade, en vid höger kant och en nära botten på den högre delen till vänster är där en gren senare kommer sitta =)
Har även satt svart dekorplast på utsidan för att täcka där jag fogskummat, va lite synd då jag trodde vinylen va svart på baksidan också men visade sig vara typ vit så blev inte så snyggt på insidan där man ser vinylen =/ men det får va, får täcka det med nån växt sen =)

Ja, det va allt för idag =) inte hänt så mycket nytt men blir så när man är i målning/silikon delen av bygget, mycket vänta då =P nu ska det få stå och torka i minst 1 vecka har jag tänkt, får se om han får flytta in sen eller om det får bli längre fram när vi kommit till nya lägenheten =) men ska försöka göra en update när det är klart och han är inflyttad, blir det i nya lägenheten så kommer det i en ny tråd, men det märks =)

Ha det gött sålänge, hej från mej =)

182
87
Mrjansson92:
ja, då har jag fått lite roliga nyheter, vi kommer få våran nya lägenhet den 1a juli om allt går som planerat, så då blir det förhoppningsivis inflytt helgen 3-5 juli =)

Detta betyder att jag inte kommer att färdigställa terrariet förens vi flyttat in i den nya lägenheten då jag tycker det känns onödigt att färdigställa det om ca 1 vecka och sen ska vi flytta 2 veckor senare, onödigt stressigt för ormen tycker jag, så han får flytta in när vi flyttat =)

Jag kommer att ha ett reptilrum i nya lägenheten och har tänkt att göra en forumstråd här på sidan sen om hur det blir, hur jag har saker, hur terrarierna ser ut och lite sånt så färdigställandet av terrariet i den här tråden kommer att hamna i tråden jag gör på reptilrummet sen, så håll utkik efter den om ni vill se hur det blev när han flyttat in =)

Om jag kommer ihåg kan jag lägga in en länk till den tråden här sen när den är gjord =)

men det va allt från mig för den här gången, ha det gött =)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild