Kameleont med munröta!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

Medlem i SHF
277
350
Jubari:
Hej, jag var och hämtade en calyptratushane i förra veckan av en kille som fick denna dumpad hos sig och ej kunde ha kvar honom så jag tog över han. Har aldrig varit med om detta efter 8 år med kameleonter, inte såhär hemskt i vilket fall. Det jag undrar är om någon har varit med om detta och erfarenheter kring det? Antar att det är någon form av stomatitis (munröta). Själva infektionen i sig är inte de som oroar mest, utan jag utgår från att det går att behandla med antibiotika. Varit med han till jobbet (Vet. klinik i Uppsala) så vi har tagit en odling och skickat iväg.

Det som oroar mest är att undre tandraden är liksom av på mitten vid hakan om man säger, nedre delen av käken påminner alltså om en orm. Den är lös ca 1 cm in mot själva käkfästet om man säger. Kan det bli så av munröta? Förmodligen är detta väldigt långt gånget tyvärr. Är nog ingen idé att försöka behandla utan mer att avliva, ska försöka fastställa en diagnos på munnen först och ge han en chans men vore intressant att veta andras erfarenheter kring detta.

Nej jag är inte veterinär utan endast djurvårdare och veterinärerna här i Uppsala har inte superkoll på reptiler!

1253
476
leedragon:
munröta can gå jävligt fort och ta koll på djuren i bara ett par dar, har hadskas med det och visst behöver du antibiotica, har du nån reptolveterinär i närhet så ska du ta hand dit så du får resept på den typ av antibiotica samt hur mycket du ska ha, tyvärr kan kameleonter inte handskas med munröta av sig själv.

har sett en eliot som tappade halva tanraden i nedre( eller var det övre) käket pga det, jemen är i regler tåligare så jag skulle nog försöka reda den, han ser fortfarande att ha en chans

Medlem i SHF
277
350
Jubari:
Om någon är intresserad av uppföljning eventuellt bara för att lära sig kring detta. Fick tips av leedragon ovanför att läsa igenom denna tråd, www.chameleonforums.com/possible-mouth-infection-139145/ som behandlar ämnet.

Har nu fått provsvar från Tyskland och det var som jag trodde, en mixed blandning av olika bakterier. Ska idag påbörja en antibiotikakur, men det ser mycket mörkt ut och på torsdag ska jag ta med ödlan in för att kolla igenom käken tillsammans med min chefsveterinär här på kliniken och därefter fatta ett beslut kring det.

Munröta har man ju sett och hört om förut men aldrig så grovt att tänderna har börjat ruttna, han har uppenbarligen en käkinfektion. Han måste alltså ha gått med detta under längre tid utan behandling tyvärr.

I normala fall hade jag avlivat ödlan direkt när jag fick hem han, men i och med att jag arbetar hos en veterinär och kan jobba med fallet i samråd med veterinärer så väljer jag att ge det ett försök även om det kan låta otroligt.

1253
476
leedragon:
du påminde mig om om andra värre exempel som kan också hittasi det forum fär delar av skallenv ( via övre käket) har tutnas bort

Medlem i SHF
277
350
Jubari:

Medlem i SHF
277
350
Jubari:
Ruggiga bilder, tragiskt att de fått gå så långt utan behandling.. Synd på en så fin kameleont, han är ung och en stabil pojk. Lite därför jag vill ge han en chans, samt att jag får billig behandling i och med mitt jobb men de blir nog att jag tar bort han och jag tror ni förstår varför. Som sagt, kan skriva en uppdatering efter Torsdag hur han ser ut med ett par dagar antibiotika och hur vi ska lösa de med käken. 

1253
476
leedragon:
du som bior i uppsala skulle rekomendera att boka annars en tid  i rosalgtull djurklinik, då själva munen och det rutna måste renas bort av veterinär innan man börjar med antibiotika.

good luck man!

Medlem i SHF
277
350
Jubari:
tack för tipset, ska ringa dit imorgon! Skulle dock vara mycket intressant om andras erfarenheter?? Kanske bra att de inte finns så många, men någon måste ha hört/varit med om något liknande förut??

Medlem i SHF
277
350
Jubari:
Intresset är stort här märker jag, men följer upp iaf! Han har börjat se något bättre ut i munnen redan efter 3 dagar antibiotikakur! Idag, tro det eller ej så utförde vi en operation på han.

Vi satte på han en liten gasmask som man brukar göra, han däckade och därefter kunde vi slipa lite, göra rent och sätta fast käken med ståltråd. Detta är en standard operation på lösa käkar på andra djur, så vi testade för att se hur det funkar. 

Jag var dock skeptisk innan och trodde han skulle kola redan vid gasen, men allt gick bra, han vaknade upp ganska snabbt efteråt och var pigg. Munnen ser mycket bättre ut, nu ska jag fortsätta med antibiotikakuren och därefter får vi se hur det hela har läkt ihop. Fanns trots allt mycket frisk vävnad kvar. Fick inte så bra bilder, vill inte va på han för mycket, att läppen hänger beror på att käken var lös där, dock tror jag det kommer lösa sig för de såg väldigt friskt ut där. Slänger även in en bild på hans nya terrarium som jag byggt. Är på 60x60x160, lite udda mått och burken är inte färdig, ska in bra mycket mer växter och ventilation, ska även försöka installera en fläkt så småningom!

1253
476
leedragon:
låtyer fan bra, om du kan för en logg bok, skulle vara intressant att läsa, hur  har du  tänkt lösa det med matning? kul att han ser bättre nu
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild