Många bra svar! Tackas för! :)
ReptileNerds:
Ormen är två år gammal och jag har haft honom i snart sex veckor. Den har ätit och i övrigt skött allting som den ska. Första dagarna var den väldigt stilla, men sedan började den leva runt ganska ordentligt. Givetvis finns ordentligt med gömställen. Han har ett på varma sidan, ett på kalla och ett i mitten. I övrigt en hel del växter som skapar en skyddad miljö. Både hängande från taket och stående på marken.
Jonas_ Allright!:
S-positionen har han inte haft hittils mot mig, utan först som en boll, men sedan allmänt slingrandes :) Jag förstår då att dom är ganska individuella! Jag hade nog väntat mig att ha lite lättare att läsa av dom pga tidigare ödlevana, men märker att det finns en hel del olikheter. Det ser jag dock bara som spännande och roligt! Alltid kul att lära sig nya erfarenheter :)
Falk_:
Vid städning osv föredrar jag att ormen ska kunna bli hanterad och förflyttad utan att bli heltokig. Jag är mycket väl medveten om de hektiska hanteringsdiskutioner som aldrig tar slut. Jag tycker att en gång i veckan av allt jag läst och hört känns som en rimlig hanteringsnivå av en kungspyton, även om jag hört folk som säger både oftare och mer sällan. Jag har i nuläget en kameleont som hanteras minimalt, så ja, jag är medveten om att överdriven hantering inte är bra för vissa djur och har inget behov av att dadda med dem. Vill du ta en hanteringsdiskution får jag hänvisa till någon av de hundra andra trådar som redan finns om ämnet, min tråd föredrar jag om du inte lånar till ett ämne off topic :) Förövrigt är min fråga inte ställd angående hantering, utan snarare om att läsa av ormar, vare sig det är i terrariet, utanför, vid hantering, matning eller inte. Var helt enkelt intresserad av tydliga "tecken" som kan tänkas finnas och alla lyckades bidra med bra svar till min frågeställning som hittills skrivit i tråden, utom du, men tack för onödig input i vilket fall som helst! :)