Morsning! Jo, jag ansåg att måtten på mitt "gamla" terrarium inte riktigt passade min Boa, så jag satte igång här för ett par dagar sedan och byggde nytt. Målet var att få en yta på 150*50*50 cm. Allt byggdes billigast möjligt, men ändå med tanke på att det ska hålla.
Kostnader:
Skivor och läkt, färdigkapat: 429:-
Lim (fuktskydd): 138:-
Lackfärg, grön: 139:-
Ventilationsgaller: 100:-
Epoxy: 70:-
Totalt: 876:- (exklusive glas)
Ej listat materiel och verktyg hade jag sedan innan, samt att jag fick över en hel del av även detta bygget. Ett och annat verktyg inhandlades också, men sådant hör till omstänändigheterna.
Här står de färdigkapade skivorna. Betalade 125:- extra på Beijer för att få dem färdiga och det var det absolut värt. Även dunken med 5L PVA-lim kikar fram där bredvid.
Grundmålat och ett första lager fuktskydd påbörjat. PVA-limmet spädde jag ut med ~50% vatten för att få det tunnt och fint, så att det fyller upp alla håligheter. Borde haft en bättre roller som lagt på mer, men körde två gånger istället.
Fyllde ut hyfsat ändå.
Bottenskivan och framsidorna fick ingen färg då de ändå inte syns. Men ett grundlager lim tyckte jag kunde vara passande.
Hoppade över ett par steg, jag är dålig med att hålla igång kameran. Passformen var riktigt bra!
Frontarna passades in och även dem satt helt ok. Dessvärre kommer jag få skarva skjutglaslisten då jag enbart har 1m-längder och det inte verkar finnas att beställa 2m i närheten just nu.
De första lagren färg och outspätt lim läggs på.
Det sista lagret med lim lades på flödigt för att verkligen fylla igen alla håligheter. Kommer eventuellt köra botten en gång till bara för att vara på säkra sidan.
Skjutglaslist håller på att limmas och ventilationsgallren är på plats. Förhoppningsvis kan jag beställa glasen imorn och har jag riktig tur så dimper en värmekabel ner i brevlådan!