Ömsproblem

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

32
12
Emma:
Hej, en av mina pictusar har problem med sin ömsning, och små skinnrester fastnar ofta på hans tår som jag måste försöka pilla bort sen. Nu efter senaste ömsningen har det varit värre än vanligt och jag får inte bort allt. Vad kan man göra? förslag?

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Har du höjt luftfuktigheten under öms? Alt fuktlåda 

32
12
Emma:
Har alltid fuktlåda tillgänglig, men inte sett att den används. Ska försöka höja luftfuktigheten.

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:

Om det är ett återkommande problem att det fastnar öms varje gång ödlan ömsar så går den antagligen för torrt, som tenebrosa skrev så höj luftfuktigheten i burken, och inte bara när det är dags för öms utan öka några procent mot vad du har nu. 

Med ormar som har öms kvar kan man lägga dom i en plastlåda över natten (eller längre) med en fuktig handduk eller annat material som är rejält fuktigt/blött, funkar säkert med mossa och liknande också, det kanske fungerar på ödlor också? 

Får du inte bort allt öms kring fötterna/tårna är risken att blodtillförseln stryps & tårna kan ramla bort i värsta fall, så tycker absolut du ska lösa det så snart du kan :) 

Lycka till! 

32
12
Emma:
OK, tack för hjälpen!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild