Terrarium till Yemenkameleont

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

49
11
MysanL:
Hej!
Min bror funderar på att skaffa en yemenkameleont (helst en hane p.g.a att det blir jobbigt med äggläggningen annars) men vet inte hur stort terrarium han bör skaffa. Enligt jordbruksverket ska man ha ett jättestort, men vi har lite problem med att hitta ett i den storleken. Så till frågan.
Hur stort terrarium har ni till eran yemenkameleont? Hur stort bör man ha?
Vart har ni köpt det?

Administratör
Medlem i SHF
2696
2514
anders:
Vi har ett riktigt bra skötselråd om jemenkameleont här på sidan. 
www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=lizards&specie=c_calyptratus

I det står det 60x60x100cm för fullvuxna ödlor.
Andra medlemmar kan komma med deras egna reflektioner över hur stort de har, samt var de köpt deras.

49
11
MysanL:
Okej, tack! :)

10
33
LeifSvahn:
Köp ett mindre terrarium när han är liten.

en otroligt stor grupp tröttnar på sina Jemen när de blir könsmogna och biter och fräser....

men håller intresset i sig , så kan man köpa större sedan.

56
16
exotiskadjur:
LeifSvahn skrev:

en otroligt stor grupp tröttnar på sina Jemen när de blir könsmogna och biter och fräser....

Så man ska låta sitt djur bo trångt i ett litet terrarium eftersom man kan ju trötna på den!? :S

10
33
LeifSvahn:
Nu tänkte du ju inte....eller hade otur när du försökte...

det handlar inte om att djuret ska bo trångt, en liten Jemen kan fungera utmärkt i ett 30x30x45 tills den växer till sig.

när den blir större behövs givetvis en större burk.

...men många tröttnar innan det blir aktuellt, lite onödigt att investera i ett 90x45x90 direkt, ....

hoppas du tänker efter...före , nästa gång du kommenterar.

49
11
MysanL:
LeifSvahn skrev:

Han har funderat på att köpa ett litet först, men får ändå hoppas på att han inte tröttnar. :)

56
16
exotiskadjur:
jo nog tänker jag men håller inte med tyckte det va en dum komentar.
själv tycker jag man lika gärna kan köpa det större på en gång.
går man i tankarna att man kanske ångrar sig lite senare då den blir större ska man nog inte köpa djuret från första början.

Medlem i SHF
277
350
Jubari:
Mysan

L80 kan man ta med en nypa salt, de räknar oftast med hela längden på djuret inkl. svansen. 
Klart man ska följa det så gott de går, men oftast räcker det med sunt förnuft och ju större är nästan alltid bättre. Just till yemen har jag använt mig av exo terras 60x45x90 till vuxna hanar, funkar klockrent men jag har även byggt burkar i trä på 120x90x100 och större. Är oftast roligare och kan även bli billigare att bygga eget.

Sen tycker jag inte ni ska gå efter en hane enbart för att ni är oroliga för äggläggningen på honor. Gå efter en hane om ni gillar de bättre, personligen tycker jag honorna nästan är finare då de ofta har en ljusgrön färg i basis. Det är inte så stor skillnad beteendemässigt på hanar och honor utan allt är individuellt. 

Honor lägger inte alltid ägg, vad jag har märkt och hört så beror det oftast på att de blir övermatade? Någon kan säkert det där bättre än mig, jag hade en hona i 8 års tid som t.ex. aldrig la ägg men det är klart risken finns ju och det kan medföra svåra komplikationer. 

Jag rekommenderar gärna Jonas77 här på sidan till såna frågor, han som skrev skötselbladet. Han är grym och har lärt mig mycket kring arten.

49
11
MysanL:
Jubari skrev:
Mysan

L80 kan man ta med en nypa salt, de räknar oftast med hela längden på djuret inkl. svansen. 
Klart man ska följa det så gott de går, men oftast räcker det med sunt förnuft och ju större är nästan alltid bättre. Just till yemen har jag använt mig av exo terras 60x45x90 till vuxna hanar, funkar klockrent men jag har även byggt burkar i trä på 120x90x100 och större. Är oftast roligare och kan även bli billigare att bygga eget.

Sen tycker jag inte ni ska gå efter en hane enbart för att ni är oroliga för äggläggningen på honor. Gå efter en hane om ni gillar de bättre, personligen tycker jag honorna nästan är finare då de ofta har en ljusgrön färg i basis. Det är inte så stor skillnad beteendemässigt på hanar och honor utan allt är individuellt. 

Honor lägger inte alltid ägg, vad jag har märkt och hört så beror det oftast på att de blir övermatade? Någon kan säkert det där bättre än mig, jag hade en hona i 8 års tid som t.ex. aldrig la ägg men det är klart risken finns ju och det kan medföra svåra komplikationer. 

Jag rekommenderar gärna Jonas77 här på sidan till såna frågor, han som skrev skötselbladet. Han är grym och har lärt mig mycket kring arten.

Okej, då blir det nog ett som är 120 högt (kommer inte ihåg de andra måtten).

Ja vi får se, det är ju som sagt min bror som ska ha och han vill nog ha en hane ändå. ^^

Tack så mycket för svar. :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild