Hjälp med äggläggning!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2052
780
psyjoh:
Vår ena hona har hållt på nu att springa runt och gräva sedan hon flyttade in i nya terrariet. All inredning är uppriven och söndergrävd, lite tråkigt när allt var nytt hehe. I vilket fall som så trodde jag att äggläggningen var färdig då hon precis lagt 2 nya kullar. Nu känner jag nya ägg i hennes mage och hon har aldrig lagt 3 kullar förr. Hon har aldrig heller tagit så här lång tid på sig att lägga ägg. Har även provat att ställa in en ägglåda, som jag aldrig använt förr då hon alltid lagt det i en håla i det gamla terrariet. Hon är där inne och gräver hela tiden men det blir inga ägg. 
Läste att de kan ha svårt att lägga äggen och få värpnöd ifall de lider av kalkbrist vilket jag börjar bli orolig för nu pga. alla äggen. 

Så undrar om någon har lite tips på hur man kan få henne att lägga ägg eller underlätta på något sätt?

2052
780
psyjoh:
Vi har även provat att täcka för terrariet i 2 dagar så hon ej blev störd, installerat nya HID lampan och gett henne extra kalk både i pulver och flytande form. 
Hennes gamla terrarie står kvar och funderat på att flytta in henne där så hon kan lägga ägg på samma ställe som hon alltid gjort men gillar inte tanken att flytta henne fram och tillbaka, vad tycker ni?

903
510
Evanjeline:
Du känner ju din ödla, om du tycker hon uppför sig annorlunda mot annars och det gått över tiden hade jag åkt till vet. Eftersom hon gräver så mycket låter det ju som hon vill lägga dem. Speciellt med tanke på att det är tredje kullen, redan där kan man ju ana det kommer bli tufft för henne. Dessutom om jag inte minns fel är hon ganska ung också?

2052
780
psyjoh:
Hon är snart 2 år, sep/okt -13 kläcktes hon. 
Har flyttat in henne i det gamla terrariet där hon lagt de tidigare kullarna. Hon får vara där tills dem är lagda. Sen får hon äta upp sig och det blir ingen mer parning för henne på ett bra tag om ens någon gång. 

903
510
Evanjeline:
Hoppas att hon lyckas få ut dem själv.

2052
780
psyjoh:
Nu har hon börjat lägga äggen. Hjälpte att flytta in henne i sitt gamla terrarium där hon har sin äggplats. 

Hon fick ordentligt med vatten, flytande kalk och banan i 3st 2ml sprutor idag. Efter det så satte det fart. 

Har ändå gått 8 månader mellan parningarna och ändå så blev det tufft för henne. 
Man bör nog vänta längre än så. Fast hon har lagt riktigt mkt ägg denna omgången så det beror väl även på det. 
Så nu blir det att göda upp henne igen så hon återhämtar sig. 
Sen får hon flytta tillbaka till sitt stora nya terrarie :)

2052
780
psyjoh:
Evanjeline skrev:
Hoppas att hon lyckas få ut dem själv.

Jag pratade med en veterinär på Blå Stjärnan och han sa att jag skulle avvakta ett par dagar annars åka till Cecilia (?) på fågelkliniken i Hjärup. 
Hade hon inte lagt dem idag eller imorgon hade jag åkt dit men jag såg hur hon betedde sig när hon fick flytta till sitt gamla så jag kände på mig att hon skulle lägga dem i sin ägghåla. 

903
510
Evanjeline:
Det är ju jättebra!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild