Blodpyton längd

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

58
16
deLioncourt:
Kan någon hjälpa en förvirrad nybörjare? Jag har blivit störtförälskad i blodpyton, men efter att ha läst skötselrådet här på sidan kommit fram till att de blir för stora (långa) för mig, 180-280 cm. Nu har jag dock sett att på andra sidor brukar det stå runt 110 -150 cm. Så vad är rätt egentligen? 280 cm i undantagsfall? Att hanarna är mycket mindre? Att man blandar ihop arter?

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Jag hjälper gärna till! Dock så har jag skrivit skötselrådet här på terrariedjur så alla mina svar finns i det hehe :) 

110-150cm låter oerhört litet i mina öron för Python brongersmai - Blodpyton, möjligen att hanarna stannar runt 150cm.. men absolut inte under det :) Innan en Blodpyton blir 200cm så har det gått många år, min största hona är 12år & ligger runt 210cm & väger 20-25kg, absolut inte övermatad! 

Sen hur lång en orm blir beror ju på många olika faktorer, hur mycket mat dom får är den största faktorn såklart :) 

Men långt ifrån alla Blodpytons blir ju 280cm, men dom har kapacitet att nå den längden om man sköter dom rätt under väldigt många år :) Därav den längden står utskriven i skötselrådet. 

Har du fler frågor så bomba på! :D 

51
60
LillNaisarn:

Ett annat tips kan ju vara värt att kika på breitensteini eller Curtus om du vill ha mindre än Brongersmai :)

58
16
deLioncourt:
Jag såg nu att det där med 110-150 cm faktiskt handlade om Python curtus brongersmai. Missade det. Men då vet jag att det är de jag ska titta på istället, tack för hjälpen! :)

157
376
curtus:
För att bringa lite klarhet:
Gamla namnen innan artindelningen:
Python curtus curtus
Python curtus brongersmai
Python curtus breitensteini

Följande namn är det som gäller:
Python curtus = Sumatra kortsvanspyton (Minst med sina 120-160cm)
Python brongersmai = Blodpyton (Störst, sägs kunna bli upp till 280cm)
Python breitensteini = Borneo kortsvanspyton (Mellan, upp mot 150-190cm)

Gällande stora brongersmai så är den största jag sett 230cm och det var STORT. Jag har dock aldrig sett någon som varit så stor som 280cm, vare sig i verkligheten eller på bild. Har heller faktiskt aldrig hört någon som sett en så stor blodpyton någon gång heller. Jag skulle nog vilja påstå att blodpytons som blir över 200-220cm är väldigt ovanligt och inget som man ser speciellt ofta.

58
16
deLioncourt:
Tack curtus! Python curtus låter ju som det bästa alternativet för mig. Annars får jag nog titta lite mer på kungspyton. Jag gillar de massiva men korta ormarna, så sjukt fina. Några böcker om curtus hittar jag inte, så är det någon som vet någon bra hemsida om vilka morpher som finns så är jag tacksam. :)

157
376
curtus:
Ja är storleken ett problem så är Pyhon curtus den lämpligaste eller som du säger möjligen Python regius.
Gällande morpher på Python curtus så finns det inte speciellt mycket. Caramel albino finns om man vill slanta upp stora pengar men dom är varken färggranna eller speciellt fina i min mening. 
Jag själv lyckades samla en grupp med otroligt mörka individer när jag höll på med dessa ormar. Det var vad jag var ute efter.

Den mörkaste och största ormen på bilden är en hane på 160cm. Har aldrig innan eller efter den här ormen sett en så mörk eller så stor Python curtus och speciellt inte en hane. Han var även en av de lugnaste ormar jag haft.

En fin hona:

Den stora hanen igen:

Och här är en ljusare mer "normalfärgad" Python curtus, den här färgvarianten är ganska lätt att missta för P. breitensteini för ett otränat öga.

På Vpi´s sida kan du hitta bilder på de flesta av de olika färgvarianterna och morpherna när det gäller brongersmai, breitensteini och curtus:
vpi.com/galleries

58
16
deLioncourt:
Riktigt snygga, de där mörka. :)

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Passa på att lägga ett bud på denna och den är din :) 

www.terrariedjur.se/?page=market&marketitem=6276

curtus jag har sett dom där bilderna tidigare & den riktigt mörka hanen är så sjukt läcker!! Hade jag inte haft mina brongersmai hade jag absolut satsat på P.curtus :) 

58
16
deLioncourt:
Frestande! Men det lär dröja innan jag skaffar orm. Jag måste göra plats, spara ihop pengar, läsa på och planera. Jag är inte direkt någon som impulsköper. :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild