Skäggagam tappar fjäll.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

1159
626
Temla:
Tack för infon! Tror inte heller det är någon sjukdom... är inne på din linje att det har något med äggläggningen att göra. Appropå det så tror jag min hona ska lägga för FJÄRDE gången snart... hon är tjock igen. Suck! Undrar hur många gånger det kan bli på en enda parning. 

2052
780
psyjoh:
Fick ett mail från veterinären igen när jag skrev jag trodde att det möjligt berodde på kalkbrist eller äggläggning. Han svarade att han aldrig hade sett eller hört att någonödla tappar fjäll pga kalkbrist. 

2052
780
psyjoh:
Igår la hon fjärde kullen från samma parning. Idag kunde jag se ännu fler tappade fjäll. Tror inte det beror på att hon grävt och rivit emot hårda kanter utan det måste ha något med all äggläggning att göra. Det blev lite bättre precis innan hon la äggen men nu har fjälltappandet återkommit. Så det är bara att fortsätta med samma kur. Hon har även tappat på huvudet nu. 

109
14
Tyris:
Har du fått reda på vad det var?

2052
780
psyjoh:
Nej men antar att det är kalkbrist och stress blandat. Hon la 5 kullar med över 30 ägg i varje så det blev npg lite för mkt för henne. Än om veterinären trodde på någon hudsjukdom så är det inte det. Allt rättade till sig efter läggningsperiod och när hon ätit upp sig igen. 
Sen möjligtvis att hon rivit av några när hon varit nere i hålorna och grävt, hon har ju legat där som en tok. Men nu 3 månader efter sista kullen så är allt bra igen :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild