Skäggagam blundar med ett öga och är trött

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

2052
780
psyjoh:
Läste precis på en sida, kan tyvärr inte klistra in länken här av någon anledning, att när du bytt ut den dåliga lampan så kommer ögat att börja läka med en gång. Stod även att du bör ändå uppsöka veterinär för säkerhets skull men finns ingen oro att den kommer bli blind om lampan byts ut. 

12
7
GunnarGunnar:
Hej igen!

Jag bytte ut lampan nu imorse, och kör tillfälligt med ett uv rör och en värmelampa istället för "två i ett"-lampan. Redan nu efter7 timmar med annan lampa så öppnar han ögat lite oftare, och istället för att ligga som en död säl springer han runt och undersöker som vanligt. Även aptiten är tillbaka något sådär. Planerar fortfarande att ta honom till veterinären bara för att vara helt säker, men det verkar som att lampan verkligen var "boven". Ska införskaffa en HID snarast! Tusen tack för hjälpen, verkligen! :)

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:

psyjoh skrev:

Jbl terrasand finns på zoo.se och vill du ha en sand med samma färg köper du exoterras röda ökensand som finns i de flesta webbutiker med reptil innehåll. 

Eller så hämtar man gratis sand utomhus ;) Hämtade x-antal kilo rödaktig sand för ett par dagar sen, fick en väldigt naturtrogen look efterliknande centrala Australien, ska ha M.bredli i terrariet & tror skäggagamer kommer från ungefär samma område? Att köpa små (svindyra!) påsar sand är inte ett alternativ för oss som har många stora terrarium, dessutom tycker jag sanden utifrån är snyggare än all köpt sand men det är väl en smaksak gissar jag :) 

Ursäkta bildkvaliten, man får en aning om hur det ser ut iaf :) Sanden är mycket rödare i verkligheten i jämförelse med bilderna. Ska se om jag kan få hit nån kompis med riktig kamera & visa bättre bilder på olika sand vi hämtat ute i naturen. 

psyjoh jag har sett dina terrarium & tycker dom ser riktigt bra ut, så absolut ingen kritik mot det, ville bara vidga vyerna hos medlemmarna här inne & säga att det går att få tag på snygg gratis sand också ;) 

295
270
barkskog:
GunnarGunnar skrev:
det verkar som att lampan verkligen var "boven". Ska införskaffa en HID snarast! Tusen tack för hjälpen, verkligen! :)

Hoppas att du köper den från en shop som har koll på vad dom säljer ;-)

2052
780
psyjoh:
Jonas_ skrev:

Eller så hämtar man gratis sand utomhus ;) Hämtade x-antal kilo rödaktig sand för ett par dagar sen, fick en väldigt naturtrogen look efterliknande centrala Australien, ska ha M.bredli i terrariet & tror skäggagamer kommer från ungefär samma område? Att köpa små (svindyra!) påsar sand är inte ett alternativ för oss som har många stora terrarium, dessutom tycker jag sanden utifrån är snyggare än all köpt sand men det är väl en smaksak gissar jag :) 

Ursäkta bildkvaliten, man får en aning om hur det ser ut iaf :) Sanden är mycket rödare i verkligheten i jämförelse med bilderna. Ska se om jag kan få hit nån kompis med riktig kamera & visa bättre bilder på olika sand vi hämtat ute i naturen. 

psyjoh jag har sett dina terrarium & tycker dom ser riktigt bra ut, så absolut ingen kritik mot det, ville bara vidga vyerna hos medlemmarna här inne & säga att det går att få tag på snygg gratis sand också ;) 

Tack jo jag har själv kollat efter sand ute. Men här i skåne eller iaf runt hbg har jag inte hittat något som faller mig i smaken riktigt. Strandsand är väl det jag fått med mig hem men den färgen är jag inte helt förtjust i..
I vad för område hittade du din sand?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild