Skäggagam blundar med ett öga och är trött

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

12
7
GunnarGunnar:
Hej!

Jag har precis bokat tid hos veterinären och ska dit om 4 dagar, men fick inga direkt skötselråd fram tills dess och är ganska orolig, därför tänkte jag be om tips och hjälp härifrån tills dess.

Min skäggishane på ca 1 år har alltid varit pigg, matglad och bra. Aldrig haft några problem alls. Nu det senaste (en vecka ungefär) har han börjat blunda mer och mer med höger öga. Idag har han blundat säkert 90% av tiden med det ögat. Han är dessutom lite blå under. Hans aptit är inte förlorad, men förminskad. Han äter kanske 4-5 vuxna dubias eller 6-7 zophobas idag och igår och äter normalt bra mycket mer än så. Han är i övrigt slö, tött och oaktiv. Ligger mest på sin solplats och trycker...

Han har 26 grader på sin kalla sida och ca 29-32 på den varma beroende på hur länge lampan vart igång. 39 grader precis vid solplatsen. Terrariet är godkända mått (lite över) och han har gömställen.

Vad tror ni kan tänkas vara problemet? Och vad kan jag göra medans jag väntar på veterinärbesöket? Googlade lite och hittade en som tipsade om koksaltlösning som droppas i ögat några gånger om dagen, men känner att jag vill att fler människor ska ge samma tips innan jag börjar "experimentera". Vill ju inte riskera att göra någonting dumt.

Bifogar bild med stängt och öppet öga. (Med öppet öga ser det ut som vanligt. Har "testat" honom med insekter framför dåliga ögat och synen är fungerande).

Mycket tacksam för alla svar och all hjälp!

Mvh

295
270
barkskog:
Substratet suger åt sig all fukt. Det blir för torr miljö. Bättre med naturligt substrat.

En annan orsak kan vara om den har en spiralformad UV-lampa av compact-modell. De ger ljusvåglängder som kan ge ögonskador.

155
39
kosinuss:
Blir inte ögonen lite svullna då? Om dom får fel med uvb?

295
270
barkskog:
Vad har du för typ av belysning?
om du söker på "photo-kerato-conjunctivitis reptiles" så hittar du bilder.

12
7
GunnarGunnar:
Hej!

Jag kör denna:

herperschoise.nordicshops.com/product.html/solar-raptor-160w-mvl?category_id=13

Med exoterra glowlight medium armatur. Vad jag förstått ska det vara relativt bra grejer?

Vilket bottenmaterial rekomenderar du istället? Om det går att köpa på nätet, bifoga gärna länk.

Mvh!

295
270
barkskog:
På vilken höjd sitter den?

Här är troligen förklaringen.
MV-lampor från Solar Raptor ger farligt höga UVB-nivåer. Testade nyligen en Solar Raptor 100 W och den gav UV-index över 20 på rekommenderat avstånd. UV-index bör inte överstiga 7.

Jag har själv ingen skäggagam men om jag hade det skulle jag använda ett substrat bestående av jord och sand blandat.
Leksand och kaktusjord kan köpas på byggvaruhus eller trädgårsbutiker.

12
7
GunnarGunnar:
Den sitter på rekomenderad höjt, ca 50 cm ovanför. Kan problemet lösas genom att helt enkelt höja upp lampan? Har nämligen dubbla lysrör i också, så vanligt ljus, just för ljusets skull får han ändå. Har även en till värmelampa som inte ger uv utan bara värme jag kan använda för den sakens skull. Sedan helt enkelt höja denna lampan så mängden uv som når honom blir lägre?

Okej! Ska kika på det!

Verkligen tack för hjälpen!

2966
1648
Hoggaforfan:
Torv och sand fungerar nog bättre. Finns på Lantmännen

2052
780
psyjoh:
Jag tycker du ska ha, som jag själv alltid haft, jbl terrasand i 3/4 av terrariet eftersom skäggagamer är även en grävande ödla. I 1/4 ungefär kör du vanlig lös sand. 
Detta är det bästa tycker jag då de lever oftast på hård packad lera/jord. 
Visst fungerar torv/sandblandning bra också. 

Jbl terrasand finns på zoo.se och vill du ha en sand med samma färg köper du exoterras röda ökensand som finns i de flesta webbutiker med reptil innehåll. 

Med jbl terrasand bygger du hålor och små upphöjningar som de själva gräver i sen så det blir egna hålor/gångar. Blir väldigt snyggt och naturtroget i ett terrarie. 

295
270
barkskog:
GunnarGunnar skrev:
Den sitter på rekomenderad höjt, ca 50 cm ovanför. Kan problemet lösas genom att helt enkelt höja upp lampan? Har nämligen dubbla lysrör i också, så vanligt ljus, just för ljusets skull får han ändå. Har även en till värmelampa som inte ger uv utan bara värme jag kan använda för den sakens skull. Sedan helt enkelt höja denna lampan så mängden uv som når honom blir lägre?

Okej! Ska kika på det!

Verkligen tack för hjälpen!

Min rekommendation är att ta bort UV-lampan och reklammera. Jag skulle aldrig använda en Solar Raptor MV utan UV-mätare. Speciellt inte 160 W.
skoldpaddsgrejer.se har slutat sälja Solar Raptor Mercury Vapor p g a problemen. Vi rekommenderar HID i första hand. Vill man köra MV så välj Mega-Ray. Vi testar varje MV-lampa avseende UVB och UV-index innan leverans.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild