Gräver under tung inredning

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

305
151
SunshineGeckos:
Jag har en liten Stäpplöpare  (Eremias arguta ) som gärna vill gräva sig under grottor, vattenskål, stenar osv. 
Är lite rädd att han inte kan ta sig därifrån sen, han är ju så liten, ca 15 cm!
Kan han bli kvar därunder och kvävas i värsta fall?

Jag kan ju inte hålla på och öppna terrariet och lyfta på grottorna hela tiden, men han fortsätter gräva som om han har panik och inte kommer loss.

Det kanske behövs mer sand så att han kan gräva sig under stenar osv och ändå komma ut på andra sidan utan att jag behöver vara orolig att han blir fastklämd?

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:

När jag inreder akvarium med sand/grus åt grävande arter så lägger jag stenar & rötter först på botten innan jag har i sand, på så sätt kan inte fiskarna (eller djuren man har) inte gräva så tung inredning välter :) 

Kanske kan vara något för dig? 

2052
780
psyjoh:
Ha ett bättre substrat som är grävbart och håller. Tror inte de lever på sand utan packad lera och det använder jag själv. Jbl terrasand är förstahands val, otroligt bra för grävande ödlor. De gräver lätt gångar och hålor i det. Zoomed excavator är andrahandsvalet. 
Kolla gärna i mitt galleri hur det kan bli. 

Du kan även blanda sand och torv så håller det ganska hyfsat oxå. Men som sagt jbl terrasand har jag alltid kört med till grävande arter och det finns på zoo.se .

305
151
SunshineGeckos:
Jonas_ skrev:
När jag inreder akvarium med sand/grus åt grävande arter så lägger jag stenar & rötter först på botten innan jag har i sand, på så sätt kan inte fiskarna (eller djuren man har) inte gräva så tung inredning välter :) 

Kanske kan vara något för dig? 

Inget som kan välta men han kan kanske bli klämd?

By the  way jag ska testa annat substrat och se om det blir bättre. Dom lever ju i det vilda i Östeuropa ,Ryssland, Rumänien så ren sand kanske inte är det naturligaste heller.

504
396
Crippa:
En Stäppvaran ska inte ha sand i terrariet, bark eller jord. De ska ha rätt hög luftfuktighet annars blir de uttorkade. De lever inte i öken i naturen!

2052
780
psyjoh:
Pratade om stäpplöpare, en helt annan ödla än en stäppvaran. 

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:

SunshineGeckos skrev:

Inget som kan välta men han kan kanske bli klämd?

By the  way jag ska testa annat substrat och se om det blir bättre. Dom lever ju i det vilda i Östeuropa ,Ryssland, Rumänien så ren sand kanske inte är det naturligaste heller.

Jag ser inte hur den ska kunna bli klämd om all inredning sitter fast? :) Ingen rasrisk eller saker som kan flytta sig om man inreder med tunga saker direkt på botten, har man glasbotten funkar det att lägga en tunn frigolit/cellplast innan första stenen läggs på. 

504
396
Crippa:
Haha my bad :) läste för snabbt!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild