Ägg som gått över tiden, har torkat fast???

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

20
13
Meeis88:
Jag behöver lite akut hjälp med mitt vattenagamsägg. Ägget var det största av alla och det sjönk ihop för ca 1 vecka sedan. Igår så gav jag mig på att göra en öppning för den lille att kunna komma ut igenom, då jag har sett att den kämpat med att komma ut. Vid detta så upptäcker jag att äggskalet verkar ha torkat in i huden på ungen. Tillförde mer vatten på perliten och stängde locket igenoch tänkte att han skulle få tid på sig att komma ut själv. Idag när jag kollar så har han fortfarande inte kommit ut, men ägget rör på sig. Vad ska jag göra? Det är hjärtskärande för mig att se hur han kämpar där inne stackarn.... 

Administratör
Medlem i SHF
2696
2514
anders:
Det bästa är om ungen tar sig ur själv men nu har du ju öppnat ägget vad jag förstår. Jag hade hjälp ungen ut beroende på hur det ser ut eftersom de riskerar att kvävas om du vänt etc så att luftfickan i ägget inte längre är kvar.

Det är viktigt att äggen ligger åt samma håll som de en gång las, eftersom ungarna som sagt drunknar i ägget annars.

81
113
Henriette:
Får jag fråga varför du öppnade ägget från första början? Ganska riskabelt att göra.. Jag antar att det bara är att vänta och hoppas att han överlever, att öppna ägg för tidigt än vad dom är redo för, kan medföra att de tyvärr dör.

2052
780
psyjoh:
Är du säker på att det var redo att kläckas?
Ibland kan de sjunka ihop ett bra tag innan kläckning men oftast är det pga. för torrt.
Såg en video på Youtube med en som gjort samma sak fast med en skäggagam. Han tog ut ungen och la i en läskkork med vatten. Äggulan satt fortfarande kvar på ungen. Men den klarade sig och överlevde..

Låt de vara i fortsättningen de klarar sig ut själva. Ibland kan det ta ett dygn tillochmed bara att komma ut genom skalet. 

20
13
Meeis88:
Jag är väl medveten om att jag inte borde göra så, men med tanke på att syskonen kläcktes för två veckor sedan så kändes det som att något måste göras, kunde inte längre titta på när jag såg hur den rörde på sig febrilt. Jag fick för mig att probelemet var att hatcha skalet, eller vad det nu heter.  Det var liksom allt eller inget som gällde. But im still on hold.  I värsta fall så har jag de fyra syskonen som är helvilda och får mig att le :) vi får se hur det slutar, hela skalet är format som en liten ödla och ganska hårt, så det ser mörkt ut även om han fortfarande rör på sig.Jag gillar inte att se djur lida :, (

2052
780
psyjoh:
Prova att hjälpa honom ut då. Se bara till så äggsäcken sitter kvar om den ej trillat av eller redan absorberats. 

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:
Hur gick det för ungen? 

20
13
Meeis88:
Jag öppnade det tillslut. Jag gissar på att det utvecklades två småttingar i ägget, då ingenting satt där det skulle och jag hade svårt att skilja på lemmar och övriga kroppsdelar. Ägget var ju också större än de andra äggen.  På Ett av huvudena (tror jag det var) så tyckte jag det såg ut som om en tandrad med fyra små tändr var utvecklade, och då snackar jag om utanpå huvudet. Munnen nos och dylikt vet jag inte alls vart de satt, men där var små små tänder iaf. Det såg ut som en liten liten alien om jag ska va ärlig, science fiction på hög nivå. 
Trots den kraftiga missbildningen så levde den allt i allra högsta grad, dock låg den kvar i ägget hela tiden , men den andades, rullade runt lite då och då och försökte  röra de s,k lemmarna utan större lycka. 

Men jag är glad att jag tog tag i det så jag inte lät han ligga där och eventuellt svälta ihjäl. Jqg är också tacksam för de fyra underbara liven jag ändå fick. Jag fick mamma och pappa agam i januari då de var kraftigt misskötta. så det var mina absolut första ägg och egna hemmabygge av kläckningslåda, regnskogsterrarie har jag då heller aldrig haft. Så allt pluggande och arbete kring dessa gröna ödlor var inte förgäves, det har jag levande bevis på ;)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild