Ge honung till leopardgecko?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

7
8
marlin6:
Hejsan!

Detta kanske är en mycket dum fråga, men en bekant till mej sa att hon ger sina leopardgecko en sked honung nångång då och då. Kan man göra detta? Har inte vågat själv, men ni där ute som haft geckos länge kanske vet mer om detta. 

Ha det gött alla!

2966
1648
Hoggaforfan:

Det borde inte vara farligt men osäker hur bra det är. Sålänge det är sporadiskt så är det nog lugnt.
Honung är faktiskt ganska nyttigt även om det består främst utav socker.

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:

Jag inleder såhär.. Det finns givetvis inga dumma frågor! Frågar man ingenting får man ingenting veta!! Det är bara svar som kan vara dumma ;) 

Det enkla svaret på din fråga "Kan man göra det?" -Svar: Ja man kan givetvis.

Jag ställer dock en intressant motfråga :) - Bör man göra det, kan ödlan ta skada av det? - Jag har inget svar men kan vara värt att reflektera över.

Min andra fråga blir: Är det en naturlig diet för leopardgeckos? - Nej verkligen inte! :) 

Jag hade inte själv gjort det åt mina lepardgeckos, men min filosofi är att man ska alltid mata med så naturligt foder som är möjligt. Alla gör vi lite olika men detta var min syn på frågan :) 

2052
780
psyjoh:
Vad jag läst (i samtliga skötselråd och artiklar) så är de helt och hållet köttätare. 
Vet inte om det skadar eller inte, möjligt deras matsmältning ej klarar det men även möjligt att de gör det (det är ju ändå en vätska honungen), men jag avstår iaf till min leo och säger som Jonas, kör med så naturligt foder som möjligt och låt dem även få jaga insekterna så de får leva så naturligt som möjligt. 

7
8
marlin6:
Tack för svar!
Då är min filosofi om detta densamma som eran ;) Den dag som man kan bevisa att honung är bra för dom, då kan jag överväga att ge det ;)

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
Jonas_ skrev:
Jag inleder såhär.. Det finns givetvis inga dumma frågor! Frågar man ingenting får man ingenting veta!! Det är bara svar som kan vara dumma ;) 

Det enkla svaret på din fråga "Kan man göra det?" -Svar: Ja man kan givetvis.

Jag ställer dock en intressant motfråga :) - Bör man göra det, kan ödlan ta skada av det? - Jag har inget svar men kan vara värt att reflektera över.

Min andra fråga blir: Är det en naturlig diet för leopardgeckos? - Nej verkligen inte! :) 

Jag hade inte själv gjort det åt mina lepardgeckos, men min filosofi är att man ska alltid mata med så naturligt foder som är möjligt. Alla gör vi lite olika men detta var min syn på frågan :) 

Jag håller helt med! Det gäller alltid att se tillbaka till hur de lever i det vilda och då leopardgeckos är uteslutande carnivorer så bör man nog hålla sig undan från honung! Skillnad från exempelvis Daggeckoödlor som är omnivorer och som då tillfälle ges faktiskt kan äta honung i naturen! Variation rent näringsmässigt kan man ju få hos dessa ödlor på andra sätt och då kanske främst genom att ge foderdjuren en välbalanserad och varierad kost! 

Medlem i SmHF
143
128
PinupZombie:
Socker får bakterierna i deras tarmar att växa till sig, sen hur allvarligt det blir eller hur lång tid innan det återställer sig vet jag inte...
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild