Vilken orm?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

29
4
Jennifer:
Har ett 100x70x50 terrarium och vill skaffa orm. 
Har ni några förslag?

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Har du läst alla skötselråd här på terrariedjur.se? Kanske finns något som passar dig där? Annars kommer ett tips här: www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=snakes&specie=l_trivirgata

Vad är du intresserad av för typ av ormar? Har du haft någon orm innan? Kan vara bra att veta lite bakgrundsinfo så man tipsar om lämpliga arter :) 

Finns nog en del arter du kan ha, men kanske inte alla är lämpliga om du aldrig haft orm innan, så jag tänkte ;) 

29
4
Jennifer:
Jonas_ skrev:
Har du läst alla skötselråd här på terrariedjur.se? Kanske finns något som passar dig där? Annars kommer ett tips här: www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=snakes&specie=l_trivirgata

Vad är du intresserad av för typ av ormar? Har du haft någon orm innan? Kan vara bra att veta lite bakgrundsinfo så man tipsar om lämpliga arter :) 

Finns nog en del arter du kan ha, men kanske inte alla är lämpliga om du aldrig haft orm innan, så jag tänkte ;) 

Jag har inte haft orm tidigare. Jag gillar kungspyton.

343
119
Salig:
Jag rekommenderar precis som Jonas_ att du läser skötselråden och funderar över vilket beteende du vill se hos din orm. Är det okej att den ligger gömd 100% om dagarna, och kommer fram om natten? Eller vill du ha en större sannorlikhet att få syn på djuret dagtid? Vissa arter gräver, och så vidare.

Utrymmesmässigt kan ditt terrarium vara i största laget för en juvenil. Kan vara en idè att köpa ett mindre terrarie och köpa den art som tilltalar dig mest, men som du kommer ha plats med som vuxen.

Jag brukar säga att alla arter är ok för nybörjare om man är tillräckligt påläst, givetvis inte gift men tar man mycket tid för att se till att allt blir rätt kan det mesta fungera. Jag köpte "avancerade" arter som mina 2a orm och ödla, och det fungerar hur fint som helst. Om du känner att du kanske inte är så självsäker där och i alla fall vill köpa en lättare förstaorm skulle jag reommendera majsormarna före kungspyton. Kp kan strula med maten, vilket kan vara ansträngande för nybörjare. Kp är dessutom lite "tråkigare" och är en nattaktiv art. Mjölksnokar är ett annat alternativ, men de flesta arter blir nog lite för stora för ditt terrarium enligt mig. Trynsnok kan ha ett humör som heter duga, men fejkar oftast och är kolugna vid hantering. Dessa är dock milt baktandsgiftiga. Sen finns det andra alternativ så som sandboa, rosenboa, fläckpyton och så vidare som jag inte har så god koll på. Jag skulle tänka efter vilket habitat du vill ha, hur mycket plats du är villig att avvara och vad du vill ha från din orm, och utgå från det. Självklart är ingenting skrivet i sten, men en arts generella beteende brukar vara ganska lika hos samtliga individer.

Läs skötselråden och kontakta ägare till de arter du är intresserad av här på TD :) Lycka till med ditt val!

29
4
Jennifer:
Salig skrev:
Jag rekommenderar precis som Jonas_ att du läser skötselråden och funderar över vilket beteende du vill se hos din orm. Är det okej att den ligger gömd 100% om dagarna, och kommer fram om natten? Eller vill du ha en större sannorlikhet att få syn på djuret dagtid? Vissa arter gräver, och så vidare.

Utrymmesmässigt kan ditt terrarium vara i största laget för en juvenil. Kan vara en idè att köpa ett mindre terrarie och köpa den art som tilltalar dig mest, men som du kommer ha plats med som vuxen.

Jag brukar säga att alla arter är ok för nybörjare om man är tillräckligt påläst, givetvis inte gift men tar man mycket tid för att se till att allt blir rätt kan det mesta fungera. Jag köpte "avancerade" arter som mina 2a orm och ödla, och det fungerar hur fint som helst. Om du känner att du kanske inte är så självsäker där och i alla fall vill köpa en lättare förstaorm skulle jag reommendera majsormarna före kungspyton. Kp kan strula med maten, vilket kan vara ansträngande för nybörjare. Kp är dessutom lite "tråkigare" och är en nattaktiv art. Mjölksnokar är ett annat alternativ, men de flesta arter blir nog lite för stora för ditt terrarium enligt mig. Trynsnok kan ha ett humör som heter duga, men fejkar oftast och är kolugna vid hantering. Dessa är dock milt baktandsgiftiga. Sen finns det andra alternativ så som sandboa, rosenboa, fläckpyton och så vidare som jag inte har så god koll på. Jag skulle tänka efter vilket habitat du vill ha, hur mycket plats du är villig att avvara och vad du vill ha från din orm, och utgå från det. Självklart är ingenting skrivet i sten, men en arts generella beteende brukar vara ganska lika hos samtliga individer.

Läs skötselråden och kontakta ägare till de arter du är intresserad av här på TD :) Lycka till med ditt val!

ok tack!!

116
54
Micke76:
Titta på Kalifornisk Kungssnok också. Dom finns i många fina färger och varianter.

29
4
Jennifer:
Jag funderar på majsorm eller kungspyton. Vilken?

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Det är två helt olika typer av ormar, både till utseende och beteende :) Mitt tips är att läsa på samt fråga runt till folk som har dom båda arterna & se vilken som skulle passa dig :) Vilken gillar du mest till utseendet? 

Kungspytons är inaktiva under dagarna & rör sig inte så värst mycket, skiftar lite mellan olika individer givetvis! Medans snokar i mitt tycke är något aktivare & mycket! spralligare vid hantering, på både gott och ont.. 

Men vill man ha ett djur som visar sig när det är ljust, inte ligger & trycker i veckor på samma plats och man får lite respons som ägare från är orm helt fel val! :D 

Hoppas du hittar vad du söker & får många fantastiska år i ormhobbyn :) 

1685
794
fluffis:
Jennifer skrev:
Jag funderar på majsorm eller kungspyton. Vilken?

Den du tycker bäst om :)

Kungspytonormar är ganska korta, tjocka, ligger mycket gömda under dagarna och är nattaktiva.

Majsormar är slanka, ligger mycket gömda under dagarna, aktiva vid gryning och skymning plus att de kan vara väldigt aktiva även på dagarna när det är vårkänslor i luften. Särskilt hanarna :)

Båda finns i mängder av färger.

Det finns en tjej i Malmö som har en dionesnok till salu. De är fina tycker jag. De är som den asiatiska motsvarigheten till majsorm :)

Jag minns inte om jag gett dig länkar redan men det finns en hel drös med trådar med ormtips på det här forumet :) Ibland kollar jag genom dem för skoj skull, haha :)

29
4
Jennifer:
Hur gör man med kungspyton och högluftfuktighet?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild