Leopardgeckon äter inte.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

3
0
JohannesHedblom:
Har en Leopardgecko på drygt ett år som äter väldigt dåligt, ger den mjölmaskar några ggr i veckan men de rör den inte. Jag har även hittat grus i bajsen och blir då väldigt orolig. jag har provat att klippa maskarna i små bitar och försökt matat ödlan men det vägrar den ta in... 
Nu när det gått några veckor så blir jag ännu mer orolig.

Finns det något tips på vad jag kan göra? är det något jag gjort fel eller glömt..?

146
85
Lovet:
Har du provat med syrsor eller dubia?

5
0
Rosemarie:
Fösök att ge den ngt annat foder som t ex kackerlackor, syrsor och zophobas. Mina leosar äter en varierad kost. Vissa äter inte det ena och dom andra äter inte det andra. Du kan även prova med att ge den pinkies. Men det får man inte mata med speciellt ofta eftersom dom är så feta. Du får ha koll så att ödlan inte får i sig för mkt sand för den kan bli förstoppad. Lycka till.

278
47
Boboo:

Tjena

har också problem ljust nu skillnad är tror jag att mina är mer vuxna så de har tjocka svansar.

förstod rätt så är din ungdjur ?

1:
har du f värme i terrariet?
varm plats
kall plats
punkt värme temperatur där? 

2:
viktigt att djuret får vätska Geckos kan även ta upp det genom huden om jag inte missförstått helt:) 

3:
ducha gärna terrariet morgon.
(blom spruta dock låt vatten stå över natten så det inte är allt för hårt)
ducha lite djuret försiktigt ..

Du kan ev öka värmen och antalet ljustimmar för att trigga säsongsbyte och därmed aptit.

4:
testa mata när kvällen kommer då de är mest aktiva.

terrariet är mer eller mindre släckt. 

som de andra säger , prova olika foder. 
Sofobas 
syrsa
dubia.

ha alltid vattenskål i terrariet!

hoppas det hjälper
n

1159
626
Temla:
"3:
ducha gärna terrariet morgon.
(blom spruta dock låt vatten stå över natten så det inte är allt för hårt)
ducha lite djuret försiktigt .."

Ställer mej frågande till detta råd. Har aldrig hört talas om att man ska duscha direkt på leopardgeckosar. Har heller aldrig hört att dom tar upp vatten genom huden. Finns det verkligen någon ödla som gör det? Jag har läst att det är en myt. Dom kan ta in vatten via venten när dom badar men för att de ska få i sig vätska ordentligt måste dom dricka vatten som vi människor.

Kan någon sprida ljus över detta månne? 

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:
Ingen aning hur det är med leopardgeckos men vissa "ökenlevande" ormar som ex. Morelia bredli kan ta in fukt & vätska genom fjällen, så att det förekommer bland reptiler är ingen myt, men hur det är med geckos låter jag vara osagt! 

278
47
Boboo:
Tjena Johannes.

Nu har mina ödlor ätit!

Höjde värmen lite i terrariet
matade vid sol nedgång det var dubia som blev middagen denna gång.

testa det

mvh 
b

2052
780
psyjoh:
Självklart tar ödlor oxå upp fukt genom huden. Vet inte hur det är med leosar, misstänker att det ej är så då flera gecko arter har vattenavvisande hud och när man sprayar vatten på en leos hud så ser man att vattnet klumpar ihop sig till droppar och ej rinner av på samma sätt som om du smörjt din hud med olja eller kräm om ni förstår vad jag menar. Undvik att spraya direkt på din leo de brukar inte uppskatta det. Bättre med fuktlåda och vattenskål. 

903
510
Evanjeline:
Om de tar upp vätska eller ej genom huden vet jag inte, men det är djur som lever på väldigt varma ställen, det är knappast att det regnar där, så det är inte naturligt för dem att bli duschade. En fuktlåda och vattenskål borde räcka gott och väl. Det är inga ödlor som dricker i någon större utsträckning. För mycket fukt kan leda till bukröta och infektioner, så man ska undvika det om inte arten kräver fukt. Utom det skulle jag säga dina råd är bra;> Kul att dina ätit tillslut. Det är nog lite typiskt nu på våren att de slutar en period, så om de inte är väldigt unga, och har fettreserver på svansen borde det inte vara något att oroa sig för.

278
47
Boboo:
Hej alla

Jag vill understryka att jag skrev följande
"ducha lite djuret försiktigt"

(detta har exempelvis hjälpt när de ska ömsa) 

Med vänlig hälsning, 
b
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild