StefanJr skrev:
Redfoottortoise skrev:
"Tack för alla synpunkter !
Visst ska man ta sånt här med en nypa salt, helt klart
Jag har själv jobbat i databranchen (säkerhet) i snart 30 år och har väl hyfsad koll på vad som ser ut som spam eller inte
Prislistan kom t.ex som en bifogad word-fil och hade ägnats en hel del tid att ta fram (201 minuter för att vara exakt)
Hela avsändarens namn förekommer dessutom i mailet (fiktivt eller inte får en undersökning avgöra)
Avsändaren har en gmail-adress som går att spåra
Ansvarig för dessa frågor på WWF tog mailet på största allvar
Så spam eller inte, det får vidare undersökningar visa, men om jag på detta sätt kan bidra till att djur smugglas ut ur Afrika så är iaf JAG nöjd !
Är det någon annan som fått mailet förresten ?"
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Det varit enklare för nån att hjälpa om du initialt bifogade avsändarens mailrubrik och mailadress. Nu får man utgå från vad det normalt är, och det är SCAM.
En framgångsrik kriminell är inte en oengagerad klant. De är lika hängivna och duktiga som de med ärliga intentioner. Detta är nästan alltid ORGANISERAD kriminallitet. De har god datorerfarenhet, göra prydliga listor, är trevliga och tillmötesgående. Allt detta är givetvis självklarheter.
Det "generella" rådet för ALLA dessa listor från Kamerum är att: AVSTÅ! För, en absolut majoritet är rena blåsningar! I ett eller flera steg.
Finns det undantag? Givetvis!
Men det är inte undantagen som bekräftar regeln. "Camerun pet scams" (sök på Google) är inte precis nån nyhet, det är snarare en epidimi, som livnär sig på giriga västerlänningar med djupa fickor."
Det är väl en självklarhet att man ska avstå från dessa erbjudanden, vem har påstått något annat ? För mig är det dessutom en självklarhet att anmäla det till någon som kan utreda om det är spam, scam eller om det de facto är frågan om olaglig handel med djur ? Lyckas man dessutom förhindra ytterligare brottslighet är detta en bonus...
Att endast ignorera ett, enligt mig, genomarbetat erbjudande av detta slag gynnar endast avsändaren och de eventuella "giriga västerlänningar" som kan tänkas handla med denne ?