Majsorm skötselråd

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

104
11
_kim_:
Aldrig hört talas om att man har frigolit över mattan. Då tappar du ju nästan all värme. Om du har mattan under terrariet så är det nog ingen större risk att ormen bränner sig. Men du får använda dimmer eller termostat för att ställa in en lagom temperatur. 

//Kim

1685
794
fluffis:
Jag håller med ovanstående, aldrig hört talas om att ha frigolit över mattan. Har du mätt temperaturen för att se vad den verkligen är? Utan frigolit inuti terrariet där omen ligger alltså :) En IR-termometer är jättebra till detta. Annars kan man använda en vanlig. Blir det för varmt så rekommenderar jag att koppla till en dimmer till värmemattan. Då kan du reglera värmemattan hur du vill, och kanske även sänka den ett snäpp när sommaren kommer och pressar upp temperaturen vilket i sin tur kan påverka tempen på mattan :)

953
1840
peter54:
Jens96
Ta bort frigoliten så att värmemattan ger den funktion den är tänkt att ha. Beroende på vilken styrka du har på mattan, kan den behöva dimmas ner lite för att inte bottenglaset ska spricka. I de terrarier där jag använder 28 W mattor, har jag dimmat ner dem, medan i de terrarier där det ligger 14 W mattor under, går de odimmade.

Fuktbox eller inte är förstås en smakfråga, men för att slippa hålla stenkoll på exakt var i ömsfasen mina ormar befinner sig varje dag och duscha efter schema, har jag fuktbox i samtliga terrarier.

19
0
Jens96:

Innan jag skaffade ormen så läste jag på majsorm.nu att man var tvungen att ha en frigolit skiva så att den inte bränner sig och kan förstå varför, om jag lägger handen på glaset så bränner nästan jag mig precis där mattan är.

Har redan kopplat en dimmer till mattan så måste nog fara och köpa en sån där IR-termometer och ta bort frigolit skivan och prova mig fram.

1685
794
fluffis:
Jens96 skrev:
Innan jag skaffade ormen så läste jag på majsorm.nu att man var tvungen att ha en frigolit skiva så att den inte bränner sig och kan förstå varför, om jag lägger handen på glaset så bränner nästan jag mig precis där mattan är.

Har redan kopplat en dimmer till mattan så måste nog fara och köpa en sån där IR-termometer och ta bort frigolit skivan och prova mig fram.

Det låter väldigt varmt om du bränner dig. Är du säker på att dimmern är inom rätt effektspann för värmemattan, så att dimmern gör vad den ska? Ett enkelt sätt är annars att sätta några "fötter" under terrariet så att det kommer upp lite från värmemattan.

Om du läser igen på majsorm.nu så står det att värmemattan ska ligga frigolitskivan. Detta brukar man göra dels för att skydda möbeln som terrariet står på och dels för att få värmen att gå uppåt dit den ska göra sitt jobb :)

19
0
Jens96:

fluffis skrev:

Det låter väldigt varmt om du bränner dig. Är du säker på att dimmern är inom rätt effektspann för värmemattan, så att dimmern gör vad den ska? Ett enkelt sätt är annars att sätta några "fötter" under terrariet så att det kommer upp lite från värmemattan.

Om du läser igen på majsorm.nu så står det att värmemattan ska ligga frigolitskivan. Detta brukar man göra dels för att skydda möbeln som terrariet står på och dels för att få värmen att gå uppåt dit den ska göra sitt jobb :)

då måste jag ha läst fel ska försöka fixa och vrida ner med dimmern. funkar it de då får jag köpa en annan matta.

19
0
Jens96:
en fråga ungefär hur varm ska en värme matta vara så att inte djuret ska bränna sig och graderna i terrariumet på den varma delen som ska vara 26 grader där värme mattan ligger?

1685
794
fluffis:
Jens96 skrev:
en fråga ungefär hur varm ska en värme matta vara så att inte djuret ska bränna sig och graderna i terrariumet på den varma delen som ska vara 26 grader där värme mattan ligger?

Ca 23-25 grader på svala sidan, 25-30 på varma sidan (varmare ju närmare värmekällan man kommer) och runt 32-34 grader som varmast om ormen lägger sig rakt på/ovanför värmemattan. På ett ungefär...

Sen är det förstås viktigt att inte solen står på rakt in i terrariet för då kan det bli som rena bastun.

19
0
Jens96:
fluffis skrev:

Ca 23-25 grader på svala sidan, 25-30 på varma sidan (varmare ju närmare värmekällan man kommer) och runt 32-34 grader som varmast om ormen lägger sig rakt på/ovanför värmemattan. På ett ungefär...

Sen är det förstås viktigt att inte solen står på rakt in i terrariet för då kan det bli som rena bastun.

okej tack för tipset!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild