Vattenkristaller till insekter/spindlar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

6
0
Xandraofsweden:

Hej, jag har en G.Rosea och får fylla på vattnet hela tiden för att det avdunstar fort. Så såg på en djuraffär att dom sålde vattenkristaller som funkar till både spindlar och insekter, och de som jag tyckte va så bra va att det avdunsta inte och djuren kunde inte drunka i det. Men det var ganska dyrt så min bror sa att det ska gå och gära eget men han kom inte ihåg hur.

Så nu till min fråga: Hur gör man egna vattenkristaller? :)

Mvh sandra.

2966
1648
Hoggaforfan:
Finns agar agar men osäker hur det fungerar för spindlar. Det är ju vegetabiliskt gelatin:
drayco2.tripod.com/MM.html

Du kan ju testa, kostar inte många kronor.

6
0
Xandraofsweden:

Hoggaforfan skrev:
Finns agar agar men osäker hur det fungerar för spindlar. Det är ju vegetabiliskt gelatin:
drayco2.tripod.com/MM.html

Du kan ju testa, kostar inte många kronor.

Okej tack! Ska absolut testa de! :) 

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Spindlar rör inte vattenkristaller.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Annars är det ju inte jättejobbigt att byta vatten till en eller nån spindel 1 dag i veckan ;) Våra spindlar rör inte heller vattenkristaller. 

6
0
Xandraofsweden:
Nej de vet jag men bor hos min pojkvän och hans föräldrar och får inte ha spindeln där så min bror och hans tjej har spindeln för tillfället, och min bror jobbar 12 timmar om dagen och hans tjej "glömmer" ofta att ge vatten. Så tänkte om de fanns nåt enklare sätt :)

och dom måste fylla på vatten 2-3 gånger om dagen för de försvinner fort :) 

2966
1648
Hoggaforfan:
En bit mossa eller en disksvamp som du dränker in i vatten kanske? Eller ni kanske behöver fukta mer i hela terrariumen?

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Behöver verkligen en rosea ha vattenskålen påfylld 2-3 gånger om dagen? Nu är jag långt ifrån någon expert på den arten, eller fågelspindlar överlag, men tycker det låter väldigt i överkant att behöva fylla på skålen så ofta till ett djur som lever torrt :) Det kanske går att fixa en större vattenskål eller minska ventilationen eller någon annan åtgärd så ni slipper fylla på så ofta.. bara en tanke :) 

Alla gör säkert olika men här hemma byter vi vatten till spindlarna 1gång i veckan ungefär, det räcker gott & väl tycker jag :) Annat kanske om man har arter som kräver ett lite fuktigare klimat. 

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Jonas_ skrev:
Behöver verkligen en rosea ha vattenskålen påfylld 2-3 gånger om dagen? Nu är jag långt ifrån någon expert på den arten, eller fågelspindlar överlag, men tycker det låter väldigt i överkant att behöva fylla på skålen så ofta till ett djur som lever torrt :) Det kanske går att fixa en större vattenskål eller minska ventilationen eller någon annan åtgärd så ni slipper fylla på så ofta.. bara en tanke :) 

Alla gör säkert olika men här hemma byter vi vatten till spindlarna 1gång i veckan ungefär, det räcker gott & väl tycker jag :) Annat kanske om man har arter som kräver ett lite fuktigare klimat. 

De håller sig nere i sina hålor där fuktigheten är högre. Jag använder ingen vattenskål. Jag sprayar vid behov och har torv och mossa som substrat.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild