Kameleonter, terrarium och hantering.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

148
116
Ella:

Hej mina vänner.

Tänkte höra vad ni anser som det bästa hemmet åt en kameleont.
Spelar ingen roll vilken art.

Nätterra
Glasterra
Träterra
Frigående kanske?

Finns olika sätt folk väljer att hålla sina kameleonter, och olika åsikter om hantering.

Tänkte höra med er om vad ni tycker är bäst och varför.
Argumentera gärna och använd fakta så att man enkelt förstår :)

MvH Ella.

1253
476
leedragon:
det spela roll va är det för art för kameleonter då olka art har olika behov, olika typ av terrarium ger olika typ av förutsetningar, folk som har haft kameleonter länge( haft individerna,  länge från  nyckläta till vuxna och ser deras utvecklig, känsligheter och  behov variera medan de växer, alltså inte köpa sälja köpa) tycker mer eller mindre det samma.
nej till hantering till kameleonter,  folk kommer att stå för hantering tills  kameleonter börjar blunda, då undrar de va är det för fel på djuren men  då är  det försent för att göra nåt åt, när de börjar hålla ögonstähda under dagarna är det redan försent, de brukar dö inom 2 -3 dagar efter det.

903
510
Evanjeline:
Frigående och hantering är ju dock inte samma sak.

148
116
Ella:
leedragon skrev:
det spela roll va är det för art för kameleonter då olka art har olika behov, olika typ av terrarium ger olika typ av förutsetningar, folk som har haft kameleonter länge( haft individerna,  länge från  nyckläta till vuxna och ser deras utvecklig, känsligheter och  behov variera medan de växer, alltså inte köpa sälja köpa) tycker mer eller mindre det samma.
nej till hantering till kameleonter,  folk kommer att stå för hantering tills  kameleonter börjar blunda, då undrar de va är det för fel på djuren men  då är  det försent för att göra nåt åt, när de börjar hålla ögonstähda under dagarna är det redan försent, de brukar dö inom 2 -3 dagar efter det.

Menar om man vill argumentera för en viss art så spelar det ingen roll vilken man tar, finns massa olika exempel :D

2052
780
psyjoh:
Kameleonter är väl egentligen inte min grej. Men vad gäller nätterrarie och frigående så finns det nog inte så många arter som bör göra det i vårt svenska klimat. 

Jag såg en dokumentär om en ökenlevande art, har dock inte namnet i huvudet nu, som jag fastnade för. Helt ökenlevande. Tog kontakt med ett par uppfödare här uppe men de hade inte stött på den. Har dock bestämt mig att en dag ska jag ha en :)

2052
780
psyjoh:
Chamaelo namaquensis var det. 

48
26
Sollien:
Hej, nu är inte jag nån som är hanteringsgalen. Och vet att man ska vara extra försiktig med kameleonter. Men så fort jag öppnar terrariet till min Jemen så springer hon nästintill ut på armen, antagligen för att hon vet att när man öppnar terrariet innebär det mat. Men vadå kommer hon dö då? Att stoppa in handen och tvinga ut en kameleont och dra loss den från pinnen det är ju självklart ett stort NEJ. Men väljer hon själv att gå ut så går hon väl inte och ändå inte o dör? med det leedragon skriver så låter det som att alla kameleonter dör tillslut av hantering. Handlar det lite inte om olika individer? 

1253
476
leedragon:
även om jemen är rätt härdiga så går det att ta koll på de med, varför den springer på armen har många svar, men utanför den miljö som tillåter den leva här i sverige, utanför  finns det inte rätt värme eller uvljus, om mannu tar de som om de borde fåglar och  går ut med de på axeln kommer de att påverkas skaddligt av det, går man sådär utomhus med de så finns saker som kan stressa de som tillexempel fåglar.

146
85
Lovet:
psyjoh skrev:
Chamaelo namaquensis var det. 

Jävlar vad snygg! Blir nog en sväng till HC imorgon och fråga Magnus vad han vet om dessa :D

2052
780
psyjoh:
Lovet skrev:

Jävlar vad snygg! Blir nog en sväng till HC imorgon och fråga Magnus vad han vet om dessa :D

Fastnade för den just för att den är helt ökenlevande och jag älskar ökenterrarie. Sen självklart är den snygg oxå. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild