Mat till ögonfransgeckos

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

5
0
Julia92:
Hej!
Jag har förstått att ögonfransgeckos äter sin special mat och att man sedan kan ge kryp ibland samt färsk mosad frukt.
. Kan man ge grönsaker också? Om man mixar det? 
Typ pumpa, gurka och dylikt. Ekologiska bönor?

Eller gäller bara frukt och bär?

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Hej! Jag tror inte de äter grönsaker.
www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=lizards&specie=r_ciliatus

2966
1648
Hoggaforfan:
Gurka och pumpa som är lite sladdrigt kan de nog äta men bönor tror jag är för kraftiga så de hade jag nog undvikit till alla djur.
Står att de ska vara allätare så en hel del grönsaker borde de kunna äta.

5
0
Julia92:
Hm så får man två olika svar ^^ 
Med bönorna tånkte jag samma sak, mixa som purré..

Tänker liksom  varför.skulle.de inte kunna äta grönsaker om frukt går ner.
Citrusgrejer kan jag dock förstå bör undvikas då de e just surt.

2966
1648
Hoggaforfan:
Nja, inte själva tuggbiten utan fibrer och påverkan på matsmältningen menade jag :-)
Citrusfrukter är giftiga, tex apelsin är ju inte särskilt surt men ska undvikas ändå. Djur upplever smaker annorlunda än vi så att vi tycker något är surt, starkt etc betyder inte alltid att det är farligt.
Minns tyvärr inte vad giftet i citrusfrukter heter just nu.

Du har ju denna listan att gå efter:
www.terrariedjur.se/?page=info&sub=foods

Är det ok på den listan så testa, upptäcker du att den inte äter det eller att den blir lös i magen så kan du undvika det i framtiden men värre än så lär inte hända.
Just gurka är ju väldigt nyttigt även om det mesta är vatten.

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
Just sockerhalten och den övriga kemiska sammansättningen skiljer sig mellan olika frukter men även mellan frukter och grönsaker generellt. De är ju anpassade till att i naturen äta en diet bestående av övermogna frukter av söta  sorter varpå frukter såsom papaya och dylikt passar bra för dem. De olika kemiska uppbyggnadena kan ha stor påverkan på ödlans kemiska magbalans och detta kan störa ut de essentiella bakterier som lever i matspjälkningssystemet. Även fibersammansättningen måste tas till hänsyn i denna fråga sås om nämns här ovan då dessa ödlor inte borde vara anpassade för att kunna spjälka fibrer lika effektivt som ödlor som normalt äter mycket grönsaker/ växtdelar kan göra. Detta kan kanske liknas till frågan huruvida vissa landsköldpaddasarter såsom Leopardsköldpaddor inte ska äta för mycket frukt då den ändrade kemiska balansen och däri bland annat sänkt pH-värde i matspjälkningssystemet dödar dess essentiella bakterier som gör att den kan spjälka den fiberrika kost av gärsarter som den är anpassad till! 

1159
626
Temla:
Jag skulle nog hålla mej till vad som är rekommenderat till arten och inte experimentera själv. Om de var skapade att äta grönsaker och bönor skulle det nog stå om det på flera ställen, t.ex. där man kan läsa hur de lever i det vilda, eller? 

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
Temla skrev:
Jag skulle nog hålla mej till vad som är rekommenderat till arten och inte experimentera själv. Om de var skapade att äta grönsaker och bönor skulle det nog stå om det på flera ställen, t.ex. där man kan läsa hur de lever i det vilda, eller? 

Det låter smart! :)

5
0
Julia92:
Tack för alla tankar! Låter bra det ni skriver :)

504
396
Crippa:
Insekter är bästa maten sen har du Pangea som också är bra för din gecko, självklart kan man mixa egen mat om du har  koll på vad som är bra för dom, finns en massa bra frukter/bär!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild