Ja, då var det dags för ett terrariebygge igen, ÄNTLIGEN! =D
Den här gången blir det, enligt mig, ett medelstort bygge, 100x50x50xm (BxDxH)
Materialet blir formplyfa då min styvfar hade det och OSB liggandes hemma som jag fick ta gratis, så va ett ganska enkelt val ;)
Belysning blir sånna här:
www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning-och-lampor/LED/LED-puckar-3-st-2000023525/har sånna i mitt andra bygge och även till en av mina KPs nu och är väldigt nöjd, drar lite ström, bra och fint ljus, små och diskreta så dom inte syns så bra i terrariet =)
Ventilation blir sånna här:
www.jula.se/catalog/fritid/bat-och-marin/battillbehor/ventilation/ventilationsgaller-for-bat-650073/Kommer ha ett på varje sida, egentligen borde jag kanske ha mer, men kände att det här får "duga" till en början, tycker jag att det behövs mer så är det bara att såga upp hål och skruva dit efteråt =)
Glas kommer beställas nästa vecka från Karlstads glasmästeri, samma ställe jag köpte glaset till mitt förra bygge, super bra pris, fick grejerna snabbt, glidlister i metall och allt =)
värmematta blir den dom har till sitt nuvarande terrarium, en exo terra 8W, ca 25x25cm
Bottenmaterial blir coco husk som jag hör till så gott som alla mina djur =)
Idag har jag enbart sågat till så gott som alla skivorna så va inget intressant att fota + att jag ändå glömde att göra det, så bilder kommer i morrn när jag fortsatt bygga =)
Kan även avsluta med att förklara varför jag ska bygga nytt till dom, det beror på att jag till en början fick ormarna gratis och hade redan deras nuvarande terrarium, det är ca 60x45x45, han som gav mig ormarna trodde dom va ca 60cm så då skulle det terrariet funka som jag hade, men jag tror dom är närmare 70-80cm så det är lite litet tycker jag, knappt att inredningen får plats och vattenskålen är nästan omöjlig att få ut^^
Men varför bygger jag inte större än 100x50x50cm då? jo delvis är det ganska dåligt med plats här hemma så kan inte ha hur stora/många terrarium som helst, ett i den storleken jag bygger passar perfekt där deras nuvarande står, sen har jag ett 120x60x60cm till min rutpyton men han ska få nytt som är högre när vi flyttat till större lägenhet (letar nu så förhoppningsvis blir det snart) och då kommer mitt KP par få ta det han går i nu och så får våran minsta KP som bor ensam få ta det jag nu håller på att bygga =) lite invecklat men jag hoppas ni får ihop det ;)
så det va dagen inlägg, ska försöka komma ihåg att fota lite i morrn så ni får se hur bygget går =)
Tack och hej sålänge =)