Terrarie

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
algot:

Hej! Har för första gången blivit reptilägare,skäggagamskille på 6 år som heter Algot! Har ett "terrarie" åt han i trä med glasfönster fram men eftersom det inte är världens snyggaste har jag raggat fram en glasmonter med mått h170,b90 och d60 cm. Snyggt men hur ska jag inreda det för att passa skäggagamen? Tänker bland annat på att det är så högt så det blir långt till uvljus om man inte delar av det eller skapar två våningar? Förslag tack! Och räcker det med ett uvljusrör på 18w och en vanlig spotlight som värmelampa? Om jag även har en röd värmelampa ska den lysa dygnet runt eller gå på natten när de andra släcks?

223
6
Susanne:

Vad jag förstår är 90 brett alldeles för litet för en vuxen skäggagam, även om du gör två våningar. Kanske gamla terrariet har bättre mått, även fast det inte är så snyggt? Lite målarfärg? skratt Och ja.. problem med ljus, värme och UV lär det ju bli när du har ett så jättehögt terrarium. 

Hur är ventilationen i en glasmonter?

3
0
algot:

Har lämnat taket öppet för montering av ljus och ventilation. Förslag annars på reptil som passar i högre terrarium? 

456
202
isdrake:

Det är ju inte speciellt stort även om det är högt så bara små reptiler kan passa. Kanske någon/några anolisar eller daggeckos? :) 

3
0
algot:

Hhm,nu fick jag något att fundera på. Nu har han ca 120 cm bredd men använder typ hälften av utrymmet. Gammal och lat eller vintertrött? Om man kollar annonser på blocket på diverse ödlor så verkar ju 60*45*45 populärt? Men det måste ju vara alldeles för litet för alla ödlor?

223
6
Susanne:

Behåll gamla terrariet till skäggisen och sätt in nåt annat i det höga! :) Även fast han inte utnyttjar hela längden nu så har han iallafall möjlighet att göra det om han får lust nån dag. skratt 

Om du vill ha nattlevande... Ögonfransgecko eller Rhacodactylus Chahoua. Trevliga djur! :) Dom gillar att klättra så dom skulle bo kungligt där. 

234
50
costanza:

Finns ju fräcka kameleonter som skulle passa jättebra i det höga terrariet eller kanske halsbandsleguanen som älskar att klättra och som är riktigt roliga o snygga ödlor, blir ca 30 cm. Finns absolut alternativ.

223
6
Susanne:

Det är en jättebra storlek till en kameleont... men är det tillräcklig ventilation i en "glasmonter" för en kameleont, undrar jag.

234
50
costanza:

Aha glasmonter då kan det ju bli lite krångligt me en kameleont, bortsett från de som föreslagits så skulle jag fundera på halsbandsleguanen, rödhuvade agamen eller en grupp gördelödlor alla dom skulle älska att ha mycket klättermöjligheter.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild