Kalifornisk Kungssnok

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

116
54
Micke76:
Då blev det en Kalifornisk Kungssnok till slut. Dom hade fått in ett (åtminstone enl. min smak) jättefint ex på Tropikhuset i Malmö. Största sannolikhet en hona, ca. 2 mån. 

116
54
Micke76:

116
54
Micke76:
Så här får hon bo så länge, medan jag i lugn och ro bygger ett "riktigt" terrarie. Har väl runt ett år på mig innan det börjar bli trångt där. Ska bli skitkul att bygga och inreda! :)

953
1840
peter54:
Kul, grattis till nyförvärvet, ser ut att vara en "aberrant".

116
54
Micke76:
Är det det? Jag trodde kanske att det var "reversed spotted". Har inga belägg för det dock. Har bara surfat runt och jämfört. 

1685
794
fluffis:
Vilken fin liten en! Grattis :)

496
213
David:
Kul, min första orm var också en kalifornisk kungssnok, trevliga ormar.

953
1840
peter54:
Micke76
En reverse spotted har inga antydningar till längsgående linjer. Det är dock ingen exakt vetenskap det där med varianterna, gränsdragningen är diffus.

116
54
Micke76:
Aha! Ok, ja det har ju min. Räknas det som en vanlig sort?

953
1840
peter54:
Nja, inte ovanlig, men heller inte bland de allra vanligaste. Vanligast är nog desert banded, coastal banded (den bruna med ljusgula band), desert stripe och sedan de albinistiska varianterna av dessa. Sedan kommer banana, reverse spotted och aberrantformerna, de kan ju se ut i princip hur som helst och det är just vad namnet syftar på.

Det finns ju minst ett dussin olika varianter i naturen och numera kanske 20 olika i terrariehobbyn. En av de mest ovanliga är "chocolate" som är enfärgat brun.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild