Om du går in i kategorin mässor så ser du väldigt många rubriker som har "Hamm" i sig. Jag tror att alla din frågor täcks upp där.
Här är några tips :)
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=2349www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=591www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=3016Om folk blir lurade tror jag inte tagits upp tidigare. Jag skulle tro att det händer att folk blir lurade då och då precis som inom alla andra områden/hobbyer. Det är inte ofta man hör talas om det så särskilt vanligt är det nog inte. Många vill säkert skydda sitt rykte inom den här relativt lilla hobbyn.
Det där med att importera djur är lätt att bli frestad av och även jag har "trillat dit", åkt ner till Hamm och köpt på mig alldeles för mycket :) Nu några år efteråt så har jag blivit mycket mer skeptisk mot import och uppfödning, ja i princip allt som får vårt ormbestånd (av överrepresenterade ormar) att stiga här i Sverige. Det finns helt enkelt redan fler djur i Sverige än vad folk vill ta hand om. Man ser att de vanligaste färgvarianterna av majsorm och ibland även kungspyton skänks bort.
Även jag ser en viss glädje i alla de här snygga färgvarianterna, men för mig har det gått lite för långt när det finns folk som ger tiotusentals kronor för en viss kungspyton och sen är de "vanliga" ormarna inte värda något. Det finns alltid någon orm lägst där nere i hierarkin som ingen vill ha och som riskerar att råka illa ut och just nu har jag stort medlidande med dessa.
Jag hoppas inte jag har pekat ut någon nu för jag menar inte att detta är någons fel utan det är så som situationen i Sverige ser ut just nu och jag har börjat märka att även i Tyskland har majsormsmarknaden börjat mattats av och priserna har sjunkit de senaste åren.
Jag förstår absolut att du siktar efter en snygg färgvariant, inget fel i det :) Men samtidigt hoppas jag att vi här i Sverige kan få igång diskussioner så att vi kan höja värdet av att ta hand om mer "vanliga" ormar också :)