KP-frågor - Salamässan - boka eller bara dyka upp?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

109
19
carolineleven:
Hejsan svejsan, nu har jag nästan bestämt mig för att skaffa kungspyton.  Jag var här i höstas med både dumma och bra frågor, men bestämde mig för kanin och hamster för att kela med istället, men nu vill jag ha något fint att titta på. Jag har en samlalåda från IKEA redo, pengar för att köpa resten av inredningen och en vanlig KP, men jag är velig. Så jag funderar på att göra i ordning terrarium(jag har läst för- och nackdelar med plastlådor som terrarium och bestämt mig för det, tills jag har plats/råd för stort drömterrariet i trä) och åka på Salamässan och se om jag blir kär i KP juvenil helt enkelt(jag vill se den växa upp). Men borde jag boka en KP innan, eller brukar det finnas normala KP på mässan? Jag vill inte boka, dyka upp, bli uttråkad och bli tvungen att säga åt säljaren att jag ångrat mig.

Några allmäna frågor; vad är för stort för en juvenil? Om jag har en samlalåda på 130L, behöver jag en massa inredning då så att den inte blir skraj, eller räcker ett par gömställen?

Honor eller hanar, vilken blir störst?

Några uppfödare ni kan rekommendera som jag kan kontakta?

Kan man gå till mässan, boka en orm, betala, och hämta sedan(för jag vill ju gå och glo en bra stund när jag är där utan att oroa mig för att ormarna ska säljas slut).

Blir det en massa förhörsfrågor från säljare? För jag kan bli ställd och glömma bort det mesta när jag blir stressad, och eftersom jag inte hållt i en orm på flera år kan jag nog tveka innan jag tar tag i en rackare. Jag vill inte verka som en idiot.

Bästa sätt att frakta en orm i en kall bil(det är ca 10min resa med bil).

Om jag har rätt, är det detta jag behöver?
- Bottenmaterial
- Fuktlåda (klippa upp en glasslåda och bränna kanterna?) + bambu/kokos-fibrer
- Sprayflaska
- Något att klättra på (stor sten?)
- Dimmer
- Gömställe x2(sval och varm sida)
- Två termometrar(sval och kall)
- Värmelampa /värmeplatta
- Bad
- Foder
- Fuktighetsmätaregrej

Rekommendera gärna internetbutiker.

81
113
Henriette:

Kan svara såhär mitt i natten på det jag kan just nu :) 

Det är inte alltid det finns det man söker på mässor, så det kan vara bra att boka innan. Vissa mässor kan det vara helt tomt på KP, medans andra är det fullt. Däremot om man inte vet riktigt vad man vill ha, kan det vara ett tips att gå på mässan och kika runt på lite olika innan man bestämmer sig, och hoppas att det finns lite att titta på!

Hanar blir generellt mindre än honor, honor kan väga upp till flera kilo medans hanar OFTAST stannar under kilot :) 

Det brukar gå jättebra att fråga säljaren om denne kan hålla djuret tills du ska hem, det brukar vara det bästa egentligen. 

Att frakta en KP i det här vädret, så skulle jag rekomendera en liten frigolitlåda. Kanske kan du få med en frigolitlåda om du frågar, om säljaren har den, om du bokat innan mässan så det kan tas med.

Tycker oftast det inte är mycket utfrågning alls när man köper djur, på gott och ont, du betalar i princip för ditt djur. Främst är det väl för att det oftast är reptilmänniskor på just såna här mässor, men också för att man oftast får ett skötselråd med, och ett sätt att kunna ta kontakt med säljaren vid senare tillfälle för frågor och råd. 

Det finns en del bra KP uppfödare, jag själv har ungar som är normala och mojave. Du får jättegärna kontakta mig om det är så. Jag kommer ha bord på både Sala mässan och Norrköpingsmässan.

Lunarball är toppen, med fina djur, sen finns Namazu - Henke också. Vet dock inte om dessa har ungar just nu eller till sala-mässan. Tror dessa finns på fb att söka upp om du vill kontakta dem.  Sedan finns det en hel drös till som är bra.. Kika runt lite på facebook och här på TD så hittar du dom =) 

109
19
carolineleven:
Kul med snabbt svar, nu har jag alternativ i alla fall.

Har mässan ett officiellt datum och hemsida? 25 april?

-Redigerat

(Raderade en del av inlägget med)

Vet du vad? Jag borde vänta tills jag har råd med en KP som har en färg jag verkligen vill ha, t.ex. pied eller albino. Den ska ju vara med mig i flera årtionden, ingen idé att snåla för att jag vill ha orm nu.

Så tråden kan låsas. Men tack Henriette för snabbt svar. Jag hoppas jag inte låter för seriös, så som jag velat, men när jag googlar KP så lutar jag mer åt det gula och vita hållet än jordfärgad. Hade varit kul med en orm nästa månad, men men.

741
681
Binks:
Jag tycker du kan åka på mässan och kolla och snacka med folk, då får du ju även en uppfattning om det är något för dig samt att du knyter kontakter för framtida köp om det skulle bli något.

Jag tycker att köpa djur är något man inte ska skynda sig att göra utan låt de ta tid så du känner om det verkligen är något för dig eller inte.
Hört om folk som funderat länge och tillslut slagit till, men sen när de skulle plocka ut en liten mus ur frysen, värma den och stoppa in den till en hungrig orm så tog det stopp.

109
19
carolineleven:
Jo, det är ju att tina upp möss som kan bli sådär. Inte kommer det vara skoj. Tång och handskar för mig blir det.

Kul ska det bli på mässan i alla fall. Så många reptiler har jag endast sett på bild.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

carolineleven skrev:
Kul med snabbt svar, nu har jag alternativ i alla fall.

Har mässan ett officiellt datum och hemsida? 25 april?

Vet du vad? Jag borde vänta tills jag har råd med en KP som har en färg jag verkligen vill ha, t.ex. pied eller albino. Den ska ju vara med mig i flera årtionden, ingen idé att snåla för att jag vill ha orm nu.

Så tråden kan låsas. Men tack Henriette för snabbt svar. Jag hoppas jag inte låter för seriös, så som jag velat, men när jag googlar KP så lutar jag mer åt det gula och vita hållet än jordfärgad. Hade varit kul med en orm nästa månad, men men.

Ja mässan har en hemsida med officielt datum, tfamazonas.se/expomitt.html

Tycker inte tråden bör låsas, då förlorar forumet sin charm tycker jag, om alla som fått svar ska låsa sina trådar :) Meningen med ett forum är att flera ska kunna söka bland trådarna & finna svar, bla. 

Och för seriös är det nog omöjligt att vara, omöjligt att vara för förberedd innan man köper sin första orm också :P Mitt tips är att besöka personer som har kungspytons, samt olika mässor & läser allt du hittar på internet, varför inte köpa en riktigt bra bok i ämnet? Som du du säger så lever en pytonorm i flera årtionden så gäller att tänka efter innan man köper en liten orm som kommer växa & leva väldigt många år :) 

Lycka till med allt & hoppas du får ett bra besök i Sala, välkommen till orm-hobbyn också! 

81
113
Henriette:
Du gör helt rätt i att kika runt, och verkligen spara till någonting du vill ha! =) Åk på mässan och kika runt lite, prata med lite folk, och se vad som faller dig i smaken :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild