Sepiaskal / Cuttlefish bone - Snäckor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

19
1
L8sson:

Vart får jag tag i dessa billigt? Något slags storpack? 

Eller finns det något bätte alternativ till snäckor? 

Har hittat på Ebay men om det finns i Sverige så är ju det att föredra. 

Har även sätt att de finns att köpa "giant snail food" som vad jag har förstått ska ges utöver grönt och sånt. Vad är det? Är det något liknande som används ist för sepiaskal så de får i sig allt ändå? 

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Sepiaskal borde du kunna hitta biligt i de flesta djuraffärerna. Du kan du prova snäckskal för höns.

19
1
L8sson:

Fredrik89 skrev:
Sepia skal borde du kunna hitta biligt i de flesta djuraffärerna. Du kan du prova snäckskal för höns.

Jag har alltid köpt på min mataffär, men de har slutat att sälja dom och de är dyra på djuraffärer. Typ 25:-/st. 

Medlem i NNHF
52
55
danne_60:
Foderkalk från granngården ca 70:- för 25kilo.

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Hur mycket går det åt till dem? Lägga in en kalksten?

12
14
orme:
Jag använder också foderkalk från granngården.

19
1
L8sson:
Är det bara kalk som behövs till dom? Är det inte annat i sepiaskalen? Eller har jag förstått fel? 

1685
794
fluffis:

Det är kalket man vill åt. Tror jag i alla fall... Vad skulle det mer vara i så fall i sepiaskalen L8sson?

Jag skulle tyvärr tro att det är svårt att få tag i billiga sepiaskal i Sverige. Har sett många som letat...

Giant snail food vet jag inte exakt vad det är men det finns snail sticks, ett slags färdigfoder för snäckor. Finns t.ex. här:

www.snail-express.de/index_2.htm

Jag har köpt kalkblock på danska mässor. Vet faktiskt inte om det blir dyrt eller inte men Granngården känns spontant mycket billigare eftersom säckarna brukar vara stora där :)

Här finns förresten en artikel om kalk: snackor.ifokus.se/articles/4ef8bde488f472548301f133-kalk

19
1
L8sson:
fluffis skrev:
Det är kalket man vill åt. Tror jag i alla fall... Vad skulle det mer vara i så fall L8sson?

Jag skulle tyvärr tro att det är svårt att få tag i billiga sepiaskal i Sverige. Har sett många som letat...

Giant snail food vet jag inte exakt vad det är men det finns snail sticks, ett slags färdigfoder för snäckor. Finns bl.a. här:

www.snail-express.de/index_2.htm

Jag har köpt kalkblock på danska mässor. Vet faktiskt inte om det blir dyrt eller inte men Granngården känns spontant mycket billigare eftersom säckarna brukar vara stora där :)

Jag vet inte, jag har skummat igenom många olika diskussioner när jag googlat idag så jag kan ha fått något fel info helt enkelt. Jag har foderkalk hemma redan men tyckt sepiaskalen äter de mer av? Har försökt att strö på maten men de äter inte de så bra då. Känns som jag bara kladdar omkring pulvret.. Har nu några ägg och jag vill ju kläcka dessa och ge dom en bra start. Därför jag tänkte sepiaskal är smidigt. Men somsagt inte så billigt.. 

1685
794
fluffis:
L8sson skrev:

Jag vet inte, jag har skummat igenom många olika diskussioner när jag googlat idag så jag kan ha fått något fel info helt enkelt. Jag har foderkalk hemma redan men tyckt sepiaskalen äter de mer av? Har försökt att strö på maten men de äter inte de så bra då. Känns som jag bara kladdar omkring pulvret.. Har nu några ägg och jag vill ju kläcka dessa och ge dom en bra start. Därför jag tänkte sepiaskal är smidigt. Men somsagt inte så billigt.. 

Okej, jag förstår.
Intressant. Jag har inte koll på vad som mina snäckor äter mest av. Jag lägger in en bit kalkblock eller sepiaskal och så får de vara nöjda med det :) Har faktiskt aldrig kalkat maten eller "daltat" med snäckorna på annat sätt (men det hade jag kanske gjort om jag haft nykläckta :)). De får klara sig själva och det verkar gå bra :) En gång har jag satt dem i ett kalkbad men det var mest för att testa. Hur de reagerar osv. kan såklart bero på art också. Jag har bara haft snäckor från Limicolaria-släktet. De är inte så stora. Antar att det går åt både mer mat och kalk hos större snäckor :)

Ägg och så små småttingar har jag ingen erfarenhet av. Kul att du ska kläcka några. Vad är det för art? :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild