Ingen tråd för "inte-röra-djuren" folk

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 12

375
251
Doxster:
Ja hantering är som sagt vida debatterat, och som tidigare sagts, bara på svenska forum.

Min åsikt är i alla fall att TS har gjort en rolig grej, ett litet djungelgym för sina ödlor hemma i huset. Hade det varit jag hade jag inte låtit dom vara ute så ofta, men jag är övertygad om att TS kommer se eventuell försämring av djurens hälsa med tanke på den dagliga hanteringen.

232
95
anamidnatt:

Tycker att det är väldigt intressant att det bara sker på svenska forum, jag tänker inte ens lägga mig i längre för jag kan redan hur denna visan går :)

Återgår till att bara luta mig tillbaka och läsa, lite underhållande är det ändå, båda parter är larvigt envisa.

378
479
Svedjemo:
Vad tycker folk om hantering vid inköp då? Är det ok att köra 100 mil till Hamm för att hämta hem en reptil i en frigolitlåda? Har folk hygrometer och sprayflaska med sig i bilen och en värmematta kopplad till cigguttaget? Det måste ju vara en riktigt traumatisk upplevelse för djuren att transporteras.

Nu gillar ju jag vackra naturtrogna terrarier innehållande djur som är till för att studeras snarare än att hanteras men min personliga åsikt är att man ganska tydligt märker på ett djur (självklart inte alla) om det inte trivs vid hantering. Vissa arter är ju faktiskt ganska nyfikna av sig och verkar faktiskt tycka om att vidga vyerna bortom terrariets gränser.

mvh
svedjemo

Medlem i SHF
537
750
Patch:

Märkligt argument du har där Svedjemo :)

Så eftersom vi fraktar djuren 100 mil (jag hade haft varmvattenflaskor och ev fuktiga handukar vid en sån resa) så kan vi ju lika gärna fortsätta att ha dem i fel miljö? 

Gäller de även fraktlådorna då? Eftersom djuren fraktas i minimala lådor så måste ju ett litet terrarie funka för djuren oxå?

Märkligt argument som sagt :) 

MEN ja resan är väl som många här redan vet en otroligt stressig händelse i ett djurs liv? De finns ju faktist djur som inte ens klarar resan eller dör kort efter pga stress :( Så även där är det väl vårat ansvar att göra de bästa av situationen? :)

378
479
Svedjemo:
Patch skrev:

MEN ja resan är väl som många här redan vet en otroligt stressig händelse i ett djurs liv? De finns ju faktist djur som inte ens klarar resan eller dör kort efter pga stress :( Så även där är det väl vårat ansvar att göra de bästa av situationen? :)

Med tanke på din kommentar så är väl min fråga inte helt oberättigad? Om det är en otroligt stressig händelse och djur faktiskt dör under transporten så kanske man borde ifrågasätta om man över huvud taget ska hålla djuren, eller? Hur långt ska man dra det? Vet du förresten vad det är för temperatur och luftfuktighet i västra Australien så här års?

mvh
svedjemo

Medlem i SHF
537
750
Patch:

Om vi egentligen ska hålla reptiler i fångenskap är en helt annan fråga :)

Men de berättigar ju inte oss att behandla dem vi faktiskt nu har hur som helst? 
Då kan man ju dra det hur långt som helst som att de är ok att ge katter och hundar veganmat?Ha djur i en varm bil på sommaren? Låta t.ex hundar vara hemma ensam i flera dygn? 

Ja du fattar :)

Min kompis hon bor i Perth och tror de va mulet men rätt varmt där idag? (fast de kan ha vart igår.... eller för dem i morrn när jag pratade med henne) Man får ju tänka på att de är sensommar/höst på sina håll där nu

Och just nu gör du precis som många andra i våran hobby... man går in på en väder sida (eller kanske till och med är där?) och tror att djuren upplever exakt samma temperaturer :) En håla eller en buske kan ha stor skillnad på både luftfuktighet och värme (Microklimat) :)

Många djur är ju helt enkelt inte ens framme när de är som kallast eller varmast i deras miljöer.... Om vi nu säger att de enligt väderstationen står 38 grader i skuggan och 15% luftfuktighet så innebär det inte att djuren som bor där upplever den samma :)

2966
1648
Hoggaforfan:
Patch skrev:
Så eftersom vi fraktar djuren 100 mil (jag hade haft varmvattenflaskor och ev fuktiga handukar vid en sån resa) så kan vi ju lika gärna fortsätta att ha dem i fel miljö? 

Gäller de även fraktlådorna då? Eftersom djuren fraktas i minimala lådor så måste ju ett litet terrarie funka för djuren oxå?

Märkligt argument som sagt :) 

Så det man fraktar djuret i måste djuret bo i hela livet? L80-terrarium med dragkrok blir en ny marknad ;-)
Och har man djuret ute 1 gång så är det förbjudet att sätta tillbaka det? Blir många som bär omkring ormar, ödlor och sköldpaddor då :-P
Tråden handlar om att ta ut djuret en liten stund, inte permanent. Finns ingenting som säger att den inte har ett perfekt hem (och nej, inget som säger att det inte är kasst heller).
Så Svedjemos argument är ganska bra, ingen har sina djur 100% perfekta hela tiden och djuren överlever. 
Samt att ingen håller sina djur 100% korrekt då luftfuktigheten varierar i hög grad medans i terrarium är den ganska konstant. 

Klart att resan är stressande men skakar jag omkring på mitt terrarium så blir nog mina grodor väldigt stressade trots ingen hantering och att vara hemma ;-)

Men man bör ju göra så gott det går.

Medlem i SHF
537
750
Patch:

Nej tycker inte de va rätt bra faktiskt.... känns som man drar efter halmstrån för att få en anledning att ha dem utanför terrariet? 

Och du ska ju inte fråga mig djuret måste bo i samma låda? (läs det engång till)  jag spann ju bara vidare på hans grund argument? :)

Hur man än vänder och vrider på det så SKA miljön i terrariet vara anpassad till den miljön de är anpassade till :)Och med andra ord så finns de ju ingen som helst anledning att ta ut dem i en felaktig miljö? 

Men du har rätt.... djuren överlever... de dör inte direkt! för då hade inte ens den här diskussionen funnits :) Men de kan förkorta livet på dem... REJÄLT! 

Och jag ger mig nu... känns som vi börjar gå runt i cirklar och snart kommer väl argumentet att efter som vi ger en sydamerikansk leguan sallad från asien så är de ju en utmärkt anledning till att vi kan ha dem springa lösa i soffan och kolla på tv eller vara med och laga mat :)

Tack för mig :)

378
479
Svedjemo:
Patch skrev:
Om vi egentligen ska hålla reptiler i fångenskap är en helt annan fråga :)

Men de berättigar ju inte oss att behandla dem vi faktiskt nu har hur som helst? 
Då kan man ju dra det hur långt som helst som att de är ok att ge katter och hundar veganmat?Ha djur i en varm bil på sommaren? Låta t.ex hundar vara hemma ensam i flera dygn? 

Ja du fattar :)

Min kompis hon bor i Perth och tror de va mulet men rätt varmt där idag? (fast de kan ha vart igår.... eller för dem i morrn när jag pratade med henne) Man får ju tänka på att de är sensommar/höst på sina håll där nu

Och just nu gör du precis som många andra i våran hobby... man går in på en väder sida (eller kanske till och med är där?) och tror att djuren upplever exakt samma temperaturer :) En håla eller en buske kan ha stor skillnad på både luftfuktighet och värme (Microklimat) :)

Många djur är ju helt enkelt inte ens framme när de är som kallast eller varmast i deras miljöer.... Om vi nu säger att de enligt väderstationen står 38 grader i skuggan och 15% luftfuktighet så innebär det inte att djuren som bor där upplever den samma :)

Jag slapp dra min poäng, du gjorde det åt mig :) Simulerar du detta till dina varanus tristis? Har du varierande luftfuktighet på olika ställen i terrariet, låter du temperaturen sjunka till 9-12 grader celsius på kvällarna under juli-augusti? Om du uppfyller allt detta så är det hatten av och även om du inte gör det så tror jag dina varaner mår ganska bra ändå. 

232
95
anamidnatt:
Borde inte reptiler i Svenska hem då leva längre? Eftersom att en del folk är så himla emot hantering här? 

Bara en liten spekulation :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 12
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild