Ingen tråd för "inte-röra-djuren" folk

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 12

309
240
Gogs:
Newton skrev:

Nu var det ju så att det var inte ens dig jag citerade. Så du kan ju försöka att läsa om och läsa rätt :)
Att jag tog ormar som exempel var bara taget ur luften som jag tycker gäller samtliga reptiler.
Ska du leka sandlåda tänker jag inte diskutera vidare med dig :)
Till sina djur ja, men ormen ger dig ingen kärlek, eller ödlan om du hellre vill att jag skriver det?
SÅ väx till dig lite och tänk på vad du skriver i fortsättningen så kanske vi kan tala som folk, och inte komma med sånt min treåriga systerson kommer med :)

Väl mött!

Hur kunde jag missa att det INTE var philer du citerade =P

593
551
Redfoot:
Mina elever undrar ibland varför det är krig i världen. Tänkte jag kunde visa denna tråden så är jag säker på att de förstår min tanke.
/R

590
365
SweBoa:
Newton skrev:

Ormar är inte hundar.. De njuter inte av att bli gosade med som en hund.

Och som sagt så säger inga kända herpetologer m.f. "wanna-be's" att hantering är gynnsamt för djuret i den bemärkelsen. Det finns ingen kärlek mellan orm och människa.
Jooo jag älskar ju min orm, och dom älskar ju mig, dom är riktigt kramgoa :) 

Medlem i SHF
537
750
Patch:

Redfoot skrev:
Mina elever undrar ibland varför det är krig i världen. Tänkte jag kunde visa denna tråden så är jag säker på att de förstår min tanke.
/R

Så länge de bara är diskussioner är de väl lugnt? 

Finns ju folk som börjar hota och snacka skit om andra bakom ryggen för att de inte tycker som en själv ;)

235
155
Brokensynapse:
Doxster skrev:
Herrejävlar vilken storm av moralkakor till höger och vänster. Alla pratar om rätt klimat, stressade djur osv osv.

Ni som är så måna om att djuren ska ha det så bra dom bara kan, hur är det med aktivering av djuret då? Eller ska vi dra det gamla argumentet med att reptiler ligger stilla tills dom ska äta eller para sig?

"Man ska inte hantera reptiler, låt dom vara!". Jag tycker tvärtom, man SKA hantera sina djur. Om inte annat så att man är van vid det. Helt plötsligt inträffar något som gör att man måste inspektera djuret närmare, då gäller det ju att vara bekväm i hanteringen. Speciellt om djuret har skadat sig eller liknande, och därmed inte är på det förträffligaste av humör.

Jag ska dock tillägga att varje dag lät lite väl tilltaget... Hade TS sagt en gång i veckan hade jag bara nickat gillande. Ge er för jävelen.

De går väl inspektera djur trots att man inte handskas med dom ofta? Jag är emot all onödig hantering av djuren men de e vad jag tycker och behöver inga kommentarer om det. Men jag handskas inte med djuren för att få dom handtama däremot så får jag bara hantera djuret på annat sätt när jag väl blir tvungen att inspektera dom, bl.a. Täcka över huvet på djuret för att lugna det. Men det här med hantering av djur för att kunna hantera dom när dom är större känns som att man gör mer för sin egen skull än djurets. 

347
220
Newton:

Gogs skrev:

Hur kunde jag missa att det INTE var philer du citerade =P

Verkade så eftersom att du svarade på något som inte ens var ett tilltal till dig :)
Dessutom på ett väldigt udda sätt, och nedlåtande..

1275
1725
Falk:

Doxster skrev:
Herrejävlar vilken storm av moralkakor till höger och vänster. Alla pratar om rätt klimat, stressade djur osv osv.

Ni som är så måna om att djuren ska ha det så bra dom bara kan, hur är det med aktivering av djuret då? Eller ska vi dra det gamla argumentet med att reptiler ligger stilla tills dom ska äta eller para sig?

"Man ska inte hantera reptiler, låt dom vara!". Jag tycker tvärtom, man SKA hantera sina djur. Om inte annat så att man är van vid det. Helt plötsligt inträffar något som gör att man måste inspektera djuret närmare, då gäller det ju att vara bekväm i hanteringen. Speciellt om djuret har skadat sig eller liknande, och därmed inte är på det förträffligaste av humör.

Jag ska dock tillägga att varje dag lät lite väl tilltaget... Hade TS sagt en gång i veckan hade jag bara nickat gillande. Ge er för jävelen.

Viss skillnad på att hantera för att göra en inspektion och sitta och gulla i soffan eller posera med en ödla i ansiktet, låta den springa runt på matbordet osv likväl som snacket om att reptilen blir tam i den bemärkelsen att den skulle uppskatta mänsklig kontakt.

Dessutom så får den aktiveringen dom behöver levande foder (för dom som äter det)

Hundar mår dåligt om dom inte blir aktiverade likväl som katter som inte får leka, snusa, söka, osv.

Men som sagt, reptiler är inga domecticerade däggdjur som hundar är.

375
251
Doxster:
Falk skrev:

Viss skillnad på att hantera för att göra en inspektion och sitta och gulla i soffan eller posera med en ödla i ansiktet, låta den springa runt på matbordet osv likväl som snacket om att reptilen blir tam i den bemärkelsen att den skulle uppskatta mänsklig kontakt.

Dessutom så får den aktiveringen dom behöver levande foder (för dom som äter det)

Hundar mår dåligt om dom inte blir aktiverade likväl som katter som inte får leka, snusa, söka, osv.

Men som sagt, reptiler är inga domecticerade däggdjur som hundar är.

Trots levande foder har jag sett gott om feta reptiler, jag säger helt klart ja till aktivering av reptiler. Alla behöver röra på musklerna. Inte minst rovdjur.

Medlem i SHF
537
750
Patch:

En anledning till det kan ju vara små terrarier och övermatning oxå men även felaktig värme spelar ju roll när de gäller matsmältning hos reptiler :) 

och hur som helst så kan man ju alltid aktivera reptiler i terrariet? De behöver man ju inte ett köksbord eller en vardagsrumssoffa för att göra? :)

146
85
Lovet:
Doxster skrev:

Trots levande foder har jag sett gott om feta reptiler, jag säger helt klart ja till aktivering av reptiler. Alla behöver röra på musklerna. Inte minst rovdjur.

Om ödlan är fet trots att den får levande mat och jagar då känns det som att den får för mycket mat och då är det en bättre lösning att du drar ner på maten till ödlan eller vad det nu är för djur än att Du aktiverar den.  

Men som sagt alla har väldigt olika åsikter angående hantering och den frågan tänker jag inte ge mig in i men att hantera och stressa "ödlan" för att den är fet känns som en dålig ursäkt då de finns enklare och bättre lösningar 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 12
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild