Ingen tråd för "inte-röra-djuren" folk

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 12

309
240
Gogs:
Reptileguy skrev:
Om du slutar haka upp dig på skötseln (för där kan uppenbarligen ingen få dig att veta bättre) så även att ha dom såhär tillfälligt utsätter ju dig för risk för smitta. Tänk på det! Och inte bara dig, utan alla som kommer hem till dig utsätts för smittorisk. Du har väl koll på att reptiler bär på salmonella och hur det smittas?

Och jo, luftfuktigheten varierar rejält. Men vad gör reptilerna då? Dom söker upp fuktigare platser. Om vi tar ett annat exempel; säg att jag har en skallerorm, där den kommer ifrån kan det bli 50-60grader i solen. Inte sjutton utsätter jag ormen för det. För vad gör ormen när det blir så varmt? Söker upp ett svalare ställe! Detta kallas för mikroklimat och borde vara något alla reptilägare ska veta innan en reptil inhandlas.

Som MadameMim påpekade så är salmonellan inget problem om man sköter hygienen. Tvivlar på att du slickar på fingrarna efter att ha gjort rent hos dina ormar? 
Sen är det skillnad på reptil och reptil. Framför allt mellan ormar och ödlor. Ormar kryper gärna undan om det blir för varmt medans många ödlor istället söker sig mot värmen. Som t.ex leguaner som gärna i det vilda klättrar högst upp i träden och gassar sol. Så gör även vattenagamer och basilisker bara för att nämna ett fåtal arter.

1275
1725
Falk:
MadameMim skrev:
Stört Läckert ju..... O varför inte...... klart att dom ska kunna få röra sig fritt oxå.... så länge man respekterar djuren o virsevärsa så vad är problemet. o desto lättare att då även upptäcka  eller ska jag säga hoppas att inte upptäcka om dom är sjuka.... så är det ju betydligt lättrare att typ undersöka vad som är fel..... vilket är betydligt svårare om dom alltid beffiner sig i ett terrarium o aldrig blivit hanterade i hela sit liv....... o salmonella.... hallå har någon hört talas om handhygien.....

Smart!

38
59
Reptileguy:
Åh herregud... läs på mera för den här kunskapsnivån är så fruktansvärt låg att det är rentav skrämmande...

Tack och hej

97
177
sammemoya:

347
220
Newton:

philer skrev:
Jag tror på kärlek, Hantera era djur med kärlek så kan ni få något tillbaka.
Och jag tror även många djur mår bra av det.
Sen skiter jag i vad alla vet bäst wannabies tycker, Intelligent liv uppskattar för det mesta kärlek.
Sen är alla levande ting olika individer och bör behandlas därefter. Jag har två hundar den ena älskar och ligga och kela, kan göra så hela dagen och den andra tycker om att ligga lite i fred i fotändan av sängen.

Ormar är inte hundar.. De njuter inte av att bli gosade med som en hund.

Och som sagt så säger inga kända herpetologer m.f. "wanna-be's" att hantering är gynnsamt för djuret i den bemärkelsen. Det finns ingen kärlek mellan orm och människa.

309
240
Gogs:
Newton skrev:

Ormar är inte hundar.. De njuter inte av att bli gosade med som en hund.

Och som sagt så säger inga kända herpetologer m.f. "wanna-be's" att hantering är gynnsamt för djuret i den bemärkelsen. Det finns ingen kärlek mellan orm och människa.

Vem har pratat om orm? Bilderna är på 2st ödlor (ifall du du inte vet skillnaden så har ödlor ben såvida det inte är en benlös ödla). 
philer skrev bara att många djur mår bra av kärlek. Och utan kärlek av något slag till sina djur (må så vara en orm eller en känguru) så bör man inte syssla med djurhållning alls.

347
220
Newton:

Gogs skrev:

Vem har pratat om orm? Bilderna är på 2st ödlor (ifall du du inte vet skillnaden så har ödlor ben såvida det inte är en benlös ödla). 
philer skrev bara att många djur mår bra av kärlek. Och utan kärlek av något slag till sina djur (må så vara en orm eller en känguru) så bör man inte syssla med djurhållning alls.

Nu var det ju så att det var inte ens dig jag citerade. Så du kan ju försöka att läsa om och läsa rätt :)
Att jag tog ormar som exempel var bara taget ur luften som jag tycker gäller samtliga reptiler.
Ska du leka sandlåda tänker jag inte diskutera vidare med dig :)
Till sina djur ja, men ormen ger dig ingen kärlek, eller ödlan om du hellre vill att jag skriver det?
SÅ väx till dig lite och tänk på vad du skriver i fortsättningen så kanske vi kan tala som folk, och inte komma med sånt min treåriga systerson kommer med :)

Väl mött!

1275
1725
Falk:
Att ge en reptil kärlek är för mej att ge dej bästa möjliga naturliga miljön som det bara går i sitt terrarium.

45
68
Jimmy_S:
Otroligt sant falk!!!

375
251
Doxster:
Herrejävlar vilken storm av moralkakor till höger och vänster. Alla pratar om rätt klimat, stressade djur osv osv.

Ni som är så måna om att djuren ska ha det så bra dom bara kan, hur är det med aktivering av djuret då? Eller ska vi dra det gamla argumentet med att reptiler ligger stilla tills dom ska äta eller para sig?

"Man ska inte hantera reptiler, låt dom vara!". Jag tycker tvärtom, man SKA hantera sina djur. Om inte annat så att man är van vid det. Helt plötsligt inträffar något som gör att man måste inspektera djuret närmare, då gäller det ju att vara bekväm i hanteringen. Speciellt om djuret har skadat sig eller liknande, och därmed inte är på det förträffligaste av humör.

Jag ska dock tillägga att varje dag lät lite väl tilltaget... Hade TS sagt en gång i veckan hade jag bara nickat gillande. Ge er för jävelen.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 12
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild