Ingen tråd för "inte-röra-djuren" folk

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 12

2966
1648
Hoggaforfan:
Nej, för mycket fukt i kombination med dålig ventilation leder till mögel. Inte bara fukt.

Medlem i SHF
537
750
Patch:

Gogs skrev:

Då många haft leguaner som blivit så gamla fast de gått "helt fel" (iaf enligt dig) så känns det ju som om felet kanske inte bara ligger på luftfuktigheten utan det måste vara många olika faktorer som spelar in. Kan inte det ha att göra med att folk har det ALLDELES för fuktigt till dem t.ex? Eller att folk inte har NÅGON fukt alls. Det finns även mellanting där djuren kan ha det fuktigt i terrariet och få ha det lite torrare utanför. För som sagt så är ju aldrig fuktigheten konstant ens i tropiska klimat.

Och nej hög fuktighet leder inte till mögelangrepp och nått som är farligt att andras in.... Fel ventilation gör det :)

Tack för mig :)

309
240
Gogs:
Patch... Det du citerade är ju helt taget ur sin mening. Det du skrev var att jag PÅSTOD att djuren kan gå helt utan fukt vilket jag aldrig har påstått. Givetvis så ska det vara bra ventilering men många har alltför dålig ventilation och för hög fuktighet vilket lätt kan leda till mögel och svamp. Så bra att du fick mig att förtydliga mig =)

305
151
SunshineGeckos:
N1nja skrev:
Kan du inte skaffa en flickvän att gosa med eller en hund? För det blir liksom så mycket mer naturligt att gosa med. Vad händer om någon nybörjare läser denna tråd och tror att detta absurda sätt är korrekt?

Du ska veta att bara för att man är nybörjare är man inte IQ befriad!!
Jag har haft mina Ödlor en kort period, men jag har inte tagit i dom sen dag 1, och tänker inte göra det Heller förrän  den dag jag i princip behöver vända upp och ner på terrarierna  för rengöring. 
Jag ser hur stressande det är åtminstone för den ena, bara av att jag öppnar luckan! 
Visst, det finns säkert folk som aldrig haft reptiler förr, bara införskaffar och inte har en aning hur dom ska skötas, jag läste på i veckor innan för att dom ska få så korrekt skötsel dom kan få. Så snälla, dra inte alla nybörjare över en kam tack!

38
59
Reptileguy:

Visst att man vill ge sina reptiler något extra (vissa av mina sköldpaddor får vara ute på somrarna för att det passar deras miljö), men det här är bland det mest korkade jag sett. Du är medveten om att upp till 90% av alla reptiler bär på salmonella? Siffrorna kommer från en undersökning man gjort på SLU. Och att dom har krav på temperatur och luftfuktighet som inte finns (vanligtvis) i svenska hem? Eller har du 80% luftfuktighet och 25 grader i hela hemmet? Om du hyr så skulle inte jag vilja vara din hyresvärd i så fall :P

Hur som helst, skippa den här idén för din egen och dina djurs hälsa.

309
240
Gogs:
Reptileguy skrev:
Visst att man vill ge sina reptiler något extra (vissa av mina sköldpaddor får vara ute på somrarna för att det passar deras miljö), men det här är bland det mest korkade jag sett. Du är medveten om att upp till 90% av alla reptiler bär på salmonella? Siffrorna kommer från en undersökning man gjort på SLU. Och att dom har krav på temperatur och luftfuktighet som inte finns (vanligtvis) i svenska hem? Eller har du 80% luftfuktighet och 25 grader i hela hemmet? Om du hyr så skulle inte jag vilja vara din hyresvärd i så fall :P

Hur som helst, skippa den här idén för din egen och dina djurs hälsa.

Var någonstans har jag påpekat att djuren bor så permanent? Jag har skrivit (som svar på ett av Temlas inlägg) att djuren är ute en stund om dagen efter att de badat. Då passar man på att göra rent i terrarierna och fyller på vatten och mat. Sen åker ödlan in igen och det är sen dags för den andra ödlans bad och väntan på rengöring osv.
Som jag har påpekat tidigare (vilket är ett faktum) är att även i tropiska klimat så varierar luftfuktigheten rejält så ingen av de ödlor jag har hemma kommer lida av att sitta lite torrare en stund om dagen.

45
68
Jimmy_S:
Badar du dom varje dag utanför terrariet? Varför har du inte tillräckligt stor balja i terrariet undar jag då. Gör som en klok man hade gjort sälj ödlorna skaffa ett däggdjur istället det verkar passa dig bättre i smaken.

38
59
Reptileguy:

Om du slutar haka upp dig på skötseln (för där kan uppenbarligen ingen få dig att veta bättre) så även att ha dom såhär tillfälligt utsätter ju dig för risk för smitta. Tänk på det! Och inte bara dig, utan alla som kommer hem till dig utsätts för smittorisk. Du har väl koll på att reptiler bär på salmonella och hur det smittas?

Och jo, luftfuktigheten varierar rejält. Men vad gör reptilerna då? Dom söker upp fuktigare platser. Om vi tar ett annat exempel; säg att jag har en skallerorm, där den kommer ifrån kan det bli 50-60grader i solen. Inte sjutton utsätter jag ormen för det. För vad gör ormen när det blir så varmt? Söker upp ett svalare ställe! Detta kallas för mikroklimat och borde vara något alla reptilägare ska veta innan en reptil inhandlas.

429
254
JACLAR123:

2
9
MadameMim:
Stört Läckert ju..... O varför inte...... klart att dom ska kunna få röra sig fritt oxå.... så länge man respekterar djuren o virsevärsa så vad är problemet. o desto lättare att då även upptäcka  eller ska jag säga hoppas att inte upptäcka om dom är sjuka.... så är det ju betydligt lättrare att typ undersöka vad som är fel..... vilket är betydligt svårare om dom alltid beffiner sig i ett terrarium o aldrig blivit hanterade i hela sit liv....... o salmonella.... hallå har någon hört talas om handhygien.....
Logga in för att posta i forumet
Sida av 12
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild