Har min skäggagam lagt obefruktade ägg??

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

309
38
reptilicus_:
psyjoh skrev:
Man kan se embryot så fort de är lagda ifall de är befruktade. 

Så en skäggagam kan även lägga obefruktade ägg?

Bevarar dom nu i "äggkläckningslådan"
(Doppvärmaren syns inte på bilden)

234
50
costanza:
reptilicus_ skrev:

Så en skäggagam kan även lägga obefruktade ägg?

Ja det är inte jätteovanligt.

309
38
reptilicus_:
Märker man snabbt om dom är just obefruktade? Börjar dom "ruttna" eller nåt liknande?

2052
780
psyjoh:
Tyvärr av vad det ser ut som på bilden så ser de ej levande ut. 
Men jag har haft fel förr hehe..
När de skrumpnar ihop så snabbt i början så är de oftast obefruktade. 
I början vrukar de vara mer ovala och slätare i skalet. 
När de sen börjat växa och närma sig kläckning så börjar skalet dra ihop sig litta. 

309
38
reptilicus_:
Jag hittade även 3 st till som verkade lite mer ovala, men får se hur det artar sig. Fast nu vet jag i.a.f vilket kön det är på ödlan ;)

309
38
reptilicus_:
Gör en "update" på äggen. Några ser faktiskt bättre ut än vissa andra. Vad tror ni?

2052
780
psyjoh:
Tyvärr så tycker jag ej de ser bra ut. Ser sladdriga och skrumpna ut. Någon ser "blöt" ut i skalet oxå. 
Skäggisägg brukar vara kritvita, halvhårda (känns spända när man trycker om där är nåt i) och släta i skalet. Har de dragit ihop sig så tidigt så är de mest troligen obefruktade eller döda. 
Försök lysa dem igen. 
Har de legat i ett torrt terrarie ett tag innan de fick det fuktigt så är risken stor att de ej klarar sig.  
Du lär ju märka det rätt snabbt annars, har de inte börjat växa inom en veckas tid och blivit större så är där mest troligen inget i dem.

309
38
reptilicus_:
Ok, ska nog ta bort dom mest skrynkliga, men minst 3 st är rundare & mer vita
Den första bilden tog jag med blixt, så äggen ser lite mer gula ut pga det

2052
780
psyjoh:
Ok..
Men prova att gå in med dem på toaletten och lys underifrån och titta från motsatt sida eller snett från ljuset så borde du se om där är en rosa klump. Den måste alltid vara uppåt annars kommer ägget ej att överleva. 
Ett par timmar efter äggläggning så fäster nämligen embryot i ovanväggen. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild