För starkt ljus?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

97
42
Micke81:
Kan leopardgecko vara känsliga mot för starkt ljus i terrariet? Min hane verkar ha jobbigt med ljuset på dagarna. Han blundar för det mesta när ljuset är tänt. Och nej han ligger inte o sover:) utan går omkring i kisar. När det är släckt så e de inga problem. Har idag en sol lampa och en armatur me 2 st 60 cm rör i ett terrarie som är 120x60x60. Är det för starkt o för mycket ljus?

Mvh Micke 

235
155
Brokensynapse:
Leopardgecko är väl nattaktiv så att den inte tycker om dagsljus är väl normalt. 

1159
626
Temla:
Ja, de är känsliga för ljus. De brukar ju i vanliga fall ligga undangömda i sina grottor på dagarna och inte komma fram förrän på kvällen när det mörknar. Själv har jag bara en vanlig glödlampa till mina som ger tillräckligt med ljus och värme ovanifrån. Sen har dom en värmematta på ena sidan av terrariet. Vad är det för slags "sollampa" och lysrör du har? 

58
16
deLioncourt:
Albinos ska vara särskilt känsliga för ljus har jag hört.

97
42
Micke81:
Har en värmespot och sen en armatur me ett UV rör o ett vanligt lysrör. Ska nog byta ut armaturen mot en singel eller bara ha värmelampan igång?

1159
626
Temla:
Prova att släcka rampen helt och bara har värmespotten. Om det blir bättre med ögonen så vet du ju vad det beror på. Hur stark är värmelampan? Leosar tar bäst upp värme med magen så värmematta på enda sidan under terrariet är att föredra. Då kan du ha en svagare lampa också som irriterar ögonen mindre och kanske behålla UV röret (även fast leosar inte kräver UV men jag vet att en del föredrar att ha det ändå).  

97
42
Micke81:
Det är en 60W. Har släckt rampen nu så får vi se om de blir bättre?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild