Majsormsmorpher

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

1
0
Alexornborn:
Jag har en fullvuxen hane blizzard/opal och en fullvuxen hona anery. Vad skulle jag kunna få för olika färgvarianter? och vad skulle en kunna sälja dom för?

429
254
JACLAR123:
Skulle gissa på.....

Om hanen är en blizzard:  Wild Type HET Amel, Anerythristic, Charcoal. 

Om hanen är en opal: Wild Type HET Amel, Anerythristic, Lavender. 

Mvh Jacob

1685
794
fluffis:
Japp, det blir normalfärgade juveniler.

Det kan bli svårt att sälja dem överhuvudtaget. Sverige är proppfullt med majsormar och de normalfärgade är inte särskilt populära.

429
254
JACLAR123:
fluffis skrev:
Japp, det blir normalfärgade juveniler.

Det kan bli svårt att sälja dem överhuvudtaget. Sverige är proppfullt med majsormar och de normalfärgade är inte särskilt populära.

Men om det skulle vara viktigt att få någon majsorms unge kan man ju bara kläcka fåtal av äggen. :)

Och det har bland annat fluffis gjort förra året, då hon behållde några fåtal ägg eftersom marknaden är rätt så mättad. 

Mvh Jacob

1685
794
fluffis:
JACLAR123 skrev:

Men om det skulle vara viktigt att få någon majsorms unge kan man ju bara kläcka fåtal av äggen. :) 

Viktigt att få majsormsungar? Hur menar du? :)

429
254
JACLAR123:
fluffis skrev:

Vet inte hur jag ska förklara det, men ibland vill man kanske bara få lite erfarenhet om avel eller att man vill behålla en unge och då behöver man inte kläcka alla ägg. Precis som du gjorde förra året. :)

1685
794
fluffis:
JACLAR123 skrev:

Vet inte hur jag ska förklara det, men ibland vill man kanske bara få lite erfarenhet om avel eller att man vill behålla en unge och då behöver man inte kläcka alla ägg. Precis som du gjorde förra året. :)

Jag avvaktar lite och hör vad trådstartaren säger. Vi vet ju egentligen inget om syftet än :)

Men för att svara på vad du säger så visst kan man göra så men det är fortfarande en pärs för honan och en risk att gå igenom. Även om parning och äggläggning går bra de allra flesta gångerna så måste man veta vad man ska göra om det skulle hända något. Därför tycker jag att man bör ha ett ganska bra mått av erfarenhet, mogenhet, ha ett bra syfte samt att vara påläst såklart :) Generellt så börjar många med avel lite för lättvindigt nuförtiden, tycker jag.

429
254
JACLAR123:
fluffis skrev:

Jag avvaktar lite och hör vad trådstartaren säger. Vi vet ju egentligen inget om syftet än :)

Men för att svara på vad du säger så visst kan man göra så men det är fortfarande en pärs för honan och en risk att gå igenom. Även om parning och äggläggning går bra de allra flesta gångerna så måste man veta vad man ska göra om det skulle hända något. Därför tycker jag att man bör ha ett ganska bra mått av erfarenhet, mogenhet, ha ett bra syfte samt att vara påläst såklart :) Generellt så börjar många med avel lite för lättvindigt nuförtiden, tycker jag.

Håller helt med! :) Men somsagt jag vet inte personen har för syfte eller kunskap. Utan det får person själv avgöra om djuret ska avlas. :)

Mvh Jacob

1685
794
fluffis:
JACLAR123 skrev:

Håller helt med! :) Men somsagt jag vet inte personen har för syfte eller kunskap. Utan det får person själv avgöra om djuret ska avlas. :)

Mvh Jacob

Absolut :)

69
39
NiklasTyreso:
fluffis skrev:

Majsormsungar är viktigt för mig.
För mig är viktigt att få majsormsungar efter de avelsdjur jag noga utvalt. Jag vill få ungar som jag kan behålla för nya generationer.
Jag hade kunnat avla guppy eller kanariefåglar, men nu blev det majsormar som jag föll för. Det ligger i genetikintressets natur att för att ta fram nya varianter måste man producera nya generationer.

Djurperspektivet
Å ena sidan: Fortplantning/sex är ett naturligt beteende i alla arter. Att tvinga sina djur att inte få leva ut sina naturliga beteendemönster, att hindra dem ha sex, det kan knappast göra djuren tillfredställda.
Å andra sidan: Föder man upp massa djur som slumpas bort till oseriösa ägare som tröttnar och vanvårdar djuren, då är det inte heller bra ur djurens synvinkel.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild