Möjlig orsak till förlamning?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1159
626
Temla:
Är det någon som har erfarenhet av ormar som blivit förlamade och vet möjliga orsaker till det tillståndet och om det är något man själv kan göra åt det? 

Frågar angående en mjölksnok som blivit förlamat i halva kroppen, ca från mitten och ned mot svansen. Okänt hur länge tillståndet har varat. När den ringlar så är bakkroppen orörlig och har en tendens att rulla över på rygg. Framdelen på ormen har normal rörlighet. Ormen fungerar bra med mat, öms och bajs och verkar pigg och aktiv. Den har nyligen behandlats med Mite-Off 3 gånger då den hade lite kvalster. 

Ni behöver ej råda till veterinärbesök, det beslutet överlåter jag till ägaren. Jag undrar just nu bara om det finns en förklaring och om man kan åtgärda något själv.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:
Är den helt orörlig från en viss punkt, reagerar den vid beröring efter den punkten etc?  Ser det ut att vara någon skada?
Det kan vara en infektion som trycker på en nerv kanske. Har inga direkta tips på hemkurer, så det får någon annan komma med om det nu finns.

1685
794
fluffis:
Min spontana reaktion är att ormen inte kan vara förlamad om den klarar av att ömsa. Jag vet inte vad som finns i mite-off men kan det finnas något gift som påverkat ormen? Hur som helst så låter det allvarligt om ormen inte kan röra bakkroppen och hade det varit jag som hade haft ormen så hade det blivit veterinären direkt. Om ormen lider så finns det ingen tid att spilla på att vi ska sitta här på forumet och gissa.

1159
626
Temla:
Mite-Off ska ju vara giftfritt och ofarligt. Men kanske har det lagt sej som en hinna på skinnet som hindrar ormen att få grepp? När den försöker klättra på en gren så ramlar den ned. 

Medlem i SHF
537
750
Patch:

Skador i ryggraden kan ju leda till förlamning... om ormen trillat eller eventuellt blivit "utdragen" t.ex

Polaren hade en kungsboa unge som han lekte med och den tappade tag och han tog den i luften så hela ryggraden "smattrade" den blev lam i nedre delen av ryggen pga kotdislokation (heter det så?) Den fick tid att återhämta sig men han valde sen att avliva den :(

1159
626
Temla:
Tack för svar och tips! 

590
365
SweBoa:
tror inte du behöver oroa dej, medlet funkar på det sättet att det ska bilda en hinna och kväva kvalstret, pilla på svans tippen reagerar ormen då är det inga problem :)

295
270
barkskog:
Kalciumbrist?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild