Varför finns det sele till ödlor?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2699
2519
anders:
Ändrat rubriken på tråden så att den ska vara enklare att förstå.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2699
2519
anders:
Patch skrev:
Ja en anleding är ju att reptiler inte har samma anpassningsmöjligheter? Vi kommer ju aldrig kunna få t.ex skäggagamer att gå ute i sverige t.ex :) Och när de gått så lång tid att de eventuellt skulle kunna göra det så är de nog inte längre "skäggagamer"
:)

Den andra är ju att den inte är tillräckligt intelligenta utan lever mer på instinkter... 

MEN allt handlar ju om tolkningen av domesticering.... De kommer ju ALDRIG bli som hundar blev från vargar :)

Eller som korna blev från uroxen :) 

Men visst kommer man ju till en viss del även kunna forma dem och de har vi väl redan börjat med :)

Jag håller med om att man kanske inte skulle se det som "skäggagamer" längre.
Fogligheten hos hundar pågick under ganska lång tid, redan innan vi började avsiktligt domesticera dom.

Det handlar ofta om tid, och att ändringar sker långsamt. Vi har problem i dagsläget då många groddjur håller på att dö ut, eftersom arterna inte klarar av att anpassa sig tillräckligt fort till de förändringar som vi i många fall skapat. Vi är rätt duktiga på att sätta käppar i hjulen för många arter, och/eller göra dem beroende utav oss för att kunna överleva överhuvudtaget.

Känns som man glider lite ifrån TS ursprungsfråga nu dock.
Vill inte att det ska bli en hanteringstråd heller.

Upplever större ödlor det som ett problem med sele? Aldrig sett hur en ödla betett sig med sele på, så har inte så mycket själv att lägga till, även om det såklart känns enklare och skönare för ödlan med en utebur så den kan få gå fritt utan en massa grejer på sig. Helst borde ju inga djur behöva ha sele eller koppel, men av säkerhetsskäl så är det nog rätt bra att man använder det till hundar när man är ute och går bland folk och andra djur :)

Medlem i SHF
537
751
Patch:

Japp vi slant iväg lite från huvudfrågan! :P

Jag jobbade på djurbutik för många år sen så jag har både testat själv och sett andra testat sele på sina djur.... vissa djur verkar faktiskt inte bry sig märkbart medans andra snurrar runt som galningar! vet flera leguaner som skadat sina taggar på ryggen pga Sele :(

Jag skulle inte rekommendera någon att ha det till sina djur... Då är en bur av vettig storlek ett bättre alternativ... änvänd dock inte hönsnät! Såg en leguan som hade fula sår efter sånt nät :(

504
396
Crippa:
Jag kommer ha sele till min Teju om jag ska ta ut den i solen, kan bli problem om en stor ödla blir rädd eller får för sig att springa iväg och då hjälper armarna kanske inte så mycket, man har hört om tejus och leguaner som lyckats rymma så varför inte vara på den säkra sidan och ska man ha sele på en ödla för lite utevistelse på sommaren så får man köpa ett sele som inte skadar djuret. 

1692
798
fluffis:
Precis som Anders tror så tror jag att en av anledningarna till att det finns sele till ödlor, är att folk köper selar. Sen tror jag att det finns fler anledningar. En butik finns för att sälja, inte för att moralpredika eller att döma folk. Det räcker att man bara är lite grann insatt i försäljning och marknadsföring så börjar man inse hur viktigt det är med en tillräcklig omsättning. En tredje anledning kan vara okunskap. Det är sällsynt med renodlade reptilbutiker och håller man på med andra djurgrejer så kan det vara svårt att ha koll på alla prylar. Det blir nog lätt att det köps in efterhand som återförsäljare kommer med prylar.

Nu har jag sett det ur Sveriges synvinkel. Sen varför ödleselar uppfanns från första början är en helt annan sak som jag inte har något svar på, men jag tror inte att de uppfanns i Sverige i alla fall :)

1692
798
fluffis:
Crippa skrev:
Jag kommer ha sele till min Teju om jag ska ta ut den i solen, kan bli problem om en stor ödla blir rädd eller får för sig att springa iväg och då hjälper armarna kanske inte så mycket, man har hört om tejus och leguaner som lyckats rymma så varför inte vara på den säkra sidan och ska man ha sele på en ödla för lite utevistelse på sommaren så får man köpa ett sele som inte skadar djuret. 

Hur kan det komma sig att du väljer en sele framför att ha ödlan i någon slags bur med nättak och ett gömställe där ödlan kan komma undan solen om det behövs?

504
396
Crippa:
Fluffis och om din stora ödla sprattlar till och rymmer påväg in i buren? Jag vet inte om du har en stor ödla eller inte men de är riktiga muskelpaket så jag skulle inte chansa. Däremot kan man ju ta bort selet när den är i bur dock skulle jag aldrig ha en stor ödla i bur på sommaren, tror de är mer skraja för buren än selet faktiskt.

1275
1725
Falk:

fluffis skrev:

Hur kan det komma sig att du väljer en sele framför att ha ödlan i någon slags bur med nättak och ett gömställe där ödlan kan komma undan solen om det behövs?

Kanske för att Crippa gillar att hantera och fingra på sina djur, den uppfattningen får man iaf om man kikar i hans galleri.

Angående domesticering av reptiler så tror jag inte ett dugg på det då det är tusentals däggdjur som vi inte lyckats tämja hittills.

Skulle reptiler gå att tämja så skulle det ha varit gjort för hundratals år sedan så jag tror inte att det hjälper att traska runt med sin ödla i en sele eller låta dom gå runt på parketten.

Medlem i SHF
241
342
Kakmonstret:
Falk skrev:

Angående domesticering av reptiler så tror jag inte ett dugg på det då det är tusentals däggdjur som vi inte lyckats tämja hittills.

Skulle reptiler gå att tämja så skulle det ha varit gjort för hundratals år sedan så jag tror inte att det hjälper att traska runt med sin ödla i en sele eller låta dom gå runt på parketten.

Domesticering och tämjning är inte samma sak, och det finns vissa egenskaper som alla domesticerade arter delar som man tror krävs för att lyckas till den nivån som våra lantbruks- och husdjur är på nu. Dock är det som jag tidigare skrev att domesticeringsprocessen är i full gång på våra vanliga reptilarter som fått några generationer i fångenskap.

Personligen tycker jag selegrejen känns lite amerikansk. Känns som de i regel har lite annan syn på husdjur och världen i allmänhet än vad vi har.
Men som någon skrev tidigare, är antagligen folk som vill ha sina varaner och annat som hundvalpar.

/Andreas

Medlem i SHF
537
751
Patch:

Vilken skada tror inte du ett sele kan göra om en ödla sliter sig loss i panik Crippa? 

ett koppel runt nacken/halsen och ett ryck är ju tillräckligt för att ödlan ska dö om de vill sig illa... så håller inte med om att ett sele är ett bättre alternativ... då är de bättre att slå in ödlan i en handduk eller liknande vid flytt från och till uteburen :) Bättre kontroll och troligen mindre stressande om man täcker ögonen :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild