Äggkläckare akut!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

55
58
Daffy74:
fridooh
Tänk på att det får inte vara för fuktigt.
Här har du info om deras temp. Befruktade ägg kläcks efter ca 30-80 dagar beroende på vilken inkuberingstemperatur man väljer. Högre temperatur på ca 30-33 grader resulterar i att majoriteten av ungarna blir hanar och kläcks på ca 30-50 dagar. Väljer man att inkubera äggen på 26-28 grader blir majoriteten honor och de tar längre tid för dessa att kläckas, ca 60-80 dagar. Man kan även kläcka fram ungar på temperatur på 28-29 grader vilket ger en blandad könskvot

2966
1648
Hoggaforfan:
psyjoh skrev:
Har man ingen möjlighet att ställa in snea glasskivor så kan man ta halva toarullar som står över äggen som då skyddar mot kondensdroppar. Sen bytar man bara dem mär de blir för fuktiga. Har funkat bra för mig. 

psyjoh skrev:
Har man ingen möjlighet att ställa in snea glasskivor så kan man ta halva toarullar som står över äggen som då skyddar mot kondensdroppar. Sen bytar man bara dem mär de blir för fuktiga. Har funkat bra för mig. 

En burk med salt fungerar bra med då det avger fukt vid behov och drar åt sig när det kan.
Då menar jag inte en fingerborg med 3 korn i utan en burk med 2-5dl beroende på storlek på kläckarn.

Nät över saltet är att rekommendera (eller lock med hål)

Vi kör det på några burkar och det fungerar bra.

23
8
SofiaD:
psyjoh skrev:
Som nån skrev så behöver du ingen avancerad kläckare. Ta en plastburk med lock, fuktig vermiculit och låt den stå på lysrampen, värmemattan eller vad du nu har för värmekälla. 
Jag har själv, med stor framgång,  kläckt olika arter på detta sätt. 

När jag ska kläcka många ägg så bygger jag egen kläckare av en vanlig hammarplast låda. 

Hur fuktig måste vermiculit vara? Om man har lock på blir de fukt i lådan..kan inte de hamna på Äggen då? 

146
85
Lovet:
SofiaD skrev:

Hur fuktig måste vermiculit vara? Om man har lock på blir de fukt i lådan..kan inte de hamna på Äggen då? 

Kolla på sida 2 i den här forumtråden så har du bra tips från både Jonas_ och psyjoh för att undvika problemet med kondens.

23
8
SofiaD:
Lovet skrev:

Kolla på sida 2 i den här forumtråden så har du bra tips från både Jonas_ och psyjoh för att undvika problemet med kondens.

Har haft toarullar..men mina ägg blev lite som russin. Enligt min säljare har jag haft för torrt...jag spraya vatten och en plastfolie uppe på äggen nu men fortfarande ser de ut som russin. Vad gör jag, är de döda nu?

2052
780
psyjoh:
Beror på hur länge de legat skrumpna. Min ena kull låg ett dygn ungefär innan jag fick ut dem från terrariet. Alla var helt skrumpna. När de legat i kläckaren och fukten ett par dagar hade nästan samtliga återhämtat sig. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild