Äggkläckare akut!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

23
12
fridooh:
Tack för alla svar!

Jag har lagt egget i en platsburk med lock. Har lite fuktig mossa där i, och burken står på lysrampen. Det ser ju rätt bra ut än så länge, så hoppas det kläcks en liten unge om några veckor :)

2052
780
psyjoh:
Håll koll på tempen där i bara. Ibland får man höja upp det lite om det blir för varmt. 

309
38
reptilicus_:
Fungerar hemmagjorda kläckare bra även till andra ödlor så som skäggagamer, mm ?

2052
780
psyjoh:
Det funkar lika bra, eller nästan bättre än en köpt kläckare. 

Medlem i SHF
4047
5099
Jonas_:

reptilicus_ skrev:
Fungerar hemmagjorda kläckare bra även till andra ödlor så som skäggagamer, mm ?

Hemmagjorda äggkläckare till reptiler funkar på ALLA arter :) 

146
85
Lovet:
Ska man ha några lufthål i locket? Kan man ha locket rakt eller ska man få det att luat på något sätt? Med lutande så tänkte jag mest för att få kondensen att rinna till ena sidan

Medlem i SHF
4047
5099
Jonas_:

Jag har stängda lådor utan ventialtionshål inne i äggkläckaren, däremot öppnar jag lådorna en stund varje eller varannan vecka för att få in lite luft, någon enstaka minut bara. 

Inne i lådorna har jag ställt glasskivor diagonalt mellan tak & botten som kondensen rinner på, viktigt att äggen ej blir blöta av vattendroppar! 

Medlem i SHF
4047
5099
Jonas_:

fridooh skrev:
Tack för alla svar!

Jag har lagt egget i en platsburk med lock. Har lite fuktig mossa där i, och burken står på lysrampen. Det ser ju rätt bra ut än så länge, så hoppas det kläcks en liten unge om några veckor :)

Vad hände med ägget/äggen? :)

2052
780
psyjoh:
Har man ingen möjlighet att ställa in snea glasskivor så kan man ta halva toarullar som står över äggen som då skyddar mot kondensdroppar. Sen bytar man bara dem mär de blir för fuktiga. Har funkat bra för mig. 

146
85
Lovet:

Jonas_ skrev:
Jag har stängda lådor utan ventialtionshål inne i äggkläckaren, däremot öppnar jag lådorna en stund varje eller varannan vecka för att få in lite luft, någon enstaka minut bara. 

Inne i lådorna har jag ställt glasskivor diagonalt mellan tak & botten som kondensen rinner på, viktigt att äggen ej blir blöta av vattendroppar! 

psyjoh skrev:
Har man ingen möjlighet att ställa in snea glasskivor så kan man ta halva toarullar som står över äggen som då skyddar mot kondensdroppar. Sen bytar man bara dem mär de blir för fuktiga. Har funkat bra för mig. 

Tack för bra svar :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild