Äggkläckare akut!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

23
12
fridooh:
Ojoj, äggen kom tidigare än jag förväntat mig! Hittade ett ägg hos mina Leopardgeckos imorse. 

Behöver en äggkläckare för reptilägg, typ ganska snart. Skulle vilja åka till en affär och köpa idag. Men vart säljer de sånt? Någon som vet? Gärna Stockholms området :)

146
85
Lovet:
Åk till Herpers Choise i Uppsala

Medlem i SHF
4047
5099
Jonas_:
Sök på google & bygg en enkel hemmabyggd kläckare är mitt tips, är enkelt! :) Och blir betydligt billigare än att köpa en kläckare.. 

Medlem i SHF
4047
5099
Jonas_:

Här är ett exempel på en enkel men helt okej kläckare för några kronor :) 

cornsnakes.dinstudio.se/gallery_76.html

Men man kan göra på flera olika sätt när man bygger en kläckare, gäller det nåt enstaka geckoägg behöver ju inte kläckaren vara stor iaf :) 

146
85
Lovet:
Jonas_ Förslag är helt klart bra om du endast ska ha den som äggkläckare. Det positiva med att köpa en är att du även kan använda den för att dvala mindre ödlor. Men som sagt om du endast ska ha den som äggkläckare så är Jonas_ förslag guld!
ddr:

Finns ju flera olika kläckarmodeller, Jaeger tex går inte att övervintra några djur i.

En enkel kläckare som har fungerat är en vanlig godislåda med en värmematta under och en termostat ställd på rätt temp.

Medlem i SHF, SkHF
100
127
kent:
har frigolitlåda varmematta och termostat som bara står.....körte mina ägg i den sista år fungera klockrent

160
91
turboadde:
Jag har aldrig kläckt ägg från leopardgeckos. Men du kan inte lägga äggen i en låda med lock (tex sån man får syrsor i) med värmekulit och sen förvara den inne i terrariet? Jag har kläckt ögonfransgeckos på det sättet med gott resultat.
Äggkläckare är inte alltid nödvändigt för att kläcka ägg. Jag har kläckt många kullar furcifer pardalis i rumstemperatur och det har tagit lite längre än om man brassar på en kläckare på 29grader men har fått väldigt stabila ungar.
Är mest temperaturen som bestämmer vart du kan kläcka dom för fuktigheten kör du i lådan :).

2052
780
psyjoh:
Som nån skrev så behöver du ingen avancerad kläckare. Ta en plastburk med lock, fuktig vermiculit och låt den stå på lysrampen, värmemattan eller vad du nu har för värmekälla. 
Jag har själv, med stor framgång,  kläckt olika arter på detta sätt. 

När jag ska kläcka många ägg så bygger jag egen kläckare av en vanlig hammarplast låda. 

Medlem i SHF
4047
5099
Jonas_:

Hur löste du det?

Det finns ju många många olika sätt att kläcka reptilägg, och lika många olika typer av kläckare :) Ofta får man anpassa sin kläckare till vad för art/arter man kläcker fram. Dock så är det enkelt att bygga sin egen äggkläckare!

Den här hoppas jag få fylla med ägglådor om ett par veckor :) (Kanske lite överkurs för dig som vill kläcka 1 eller 2 leopardgeckoägg :P)

(Ja här var det tänkt att det skulle ligga en bild på min coca-cola läskkyl som är ombyggd till kläckare, men den går inte att lägga till här... )

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild