peter54 skrev:
Vintervila sker när reptilens metaboliska system (mag-tarmkanalen) stängs ner så att inte ormen förbränner energi. Eftersom ormar inte sover är det ingen äkta dvala och lite energi kommer därmed att förbrukas för att de rör sig, omkring 2 % av kroppsvikten förloras därmed, om reptilen ömsar i vintervilan kommer ungefär 4% av kroppsvikten förloras.
När det gäller temperaturen då: Man bör inte låta temperaturen nå 15°C eftersom gränsen ligger där och det kan uppstå ett av-på-av-på-läge, ungefär som när man lägger sig på en olämlig hastighet med en automatväxlad bil så att den ligger och växlar upp-ner-upp-ner hela tiden (det var väl en bra liknelse ;) Jag hoppas att jag har skrivit så överallt, att temperaturen under vintervila ska vara under 15°C, annars har jag skrivit fel.
Nedåt bör temperaturen hållas över 6°C, under den temperaturen finns risker som vi inte vill utsätta djuren för, njurskador till exempel. Alltså vill man helst ligga mellan 8°C och 12°C. Ljustimmarna och ljusstyrkan bör sänkas till minimal nivå under vintervila eftersom ljuset är en nästan lika stark styrande faktor som temperaturen för djuren.
Micke76, det där du säger om majsormen stämmer inte. Samma temperatur för vintervila gäller alla reptiler från den tempererade klimatzonen. Under 15°C, annars är det inte vintervila, utan bara svält eftersom över 15 grader förbränner ormen energi men riskerar att inte kunna smälta föda.
Den typ av "lättvila" som man ibland använder sig av för juvenila snokar och för exempelvis en del boider, går till så att man sänker några få grader, kanske 5, och sänker ljustimmarna med kanske 25%, men inte mer än att ormen fortfarande kan äta som vanligt.
När det gäller ljus för Arizona bergskungssnok (Lampropeltis pyromelana, så JA, de ska definitivt ha bra ljus och gärna lite UV också eftersom de i naturen är dagaktiva ödlejägare. Själv har jag lysrör till mina, men inget UV, istället får de vara utomhus på sommaren ganska mycket.
Väldigt bra skrivet och förklarat tycker jag!
Jag tänkte på en sak när ormarna vintervilar. Borde de inte ha det helt mörkt?