Terrarium till kungssnok

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

116
54
Micke76:
Hej allihop! 
Jag är ny här på forumet och har lite frågor som jag hoppades att någon kunde hjälpa mig med. Jag har planer på att inom kort skaffa en snok, troligtvis en Arizona bergskungssnok eller en kalifornisk kungssnok. Håller på att läsa mig in på båda arterna och ta reda på så mycket jag kan innan inköpet. Tänkte börja med att skaffa ett terrarium och inreda det i lugn och ro. Där är dock en liten detalj jag undrar över, och som jag inte kunnat finna svaret på någonstans. Hur ofta bör man rengöra sitt terrarium? Då menar jag byta bottenmaterial och rengöra ordentligt. Har ingen aning om hur mycket ormar skiter och vilken konsistens det har? Vill man bygga upp terrariet fint så att det blir som en prydnad för ögat blir det ju jobbigt om man ska dra ut allt ting alldeles för ofta för storstädning? Hur ofta städar ni?

953
1840
peter54:
Jag använder en blandning av ogödslad torvmull och sand/grus till de arter du nämner, eftersom de lever i förhållandevis torr miljö. Substratet suger upp den rinnande delen av skiten och det är lätt att se var ormen skitit. jag tar en vanlig liten plastspade typ sandlådevariant och lyfter ut skiten så fort jag ser den, samma med öms, väck med det så snart det torkat till lite så att det går att lyfta ut det.

Storrengöring gör jag vår och höst, skurar terrariet med såpvatten, byter ut bottensubstratet och tvättar inredningsdetaljer som ska användas på nytt. Byter ut fuktboxen mot en ny med ny fräsch sphagnum och ny vattenskål.

116
54
Micke76:
Ok. Tack för ditt svar. Har du något tips eller råd om vilken sort som är enklast att hålla. Du har ju skrivit tidigare att Arizona bergskungssnokar är väldigt lugna och i stort sett aldrig bits, dock verkar det lite jobbigt att vinterdvala dom. Jag bor i lägenhet och har inte riktigt plats för ett extra kylskåp endast för det ändamålet. När det gäller majssnok och kalifornisk kungssnok (alt. den svarta mexikanska som också är mycket vacker) så tycker jag att det verkar vara lite av ett lotteri huruvida dom är aggresiva och bits eller inte. Åtminstone är det det intrycket jag fått efter att ha surfat runt och läst på olika forum och dyl. Missförstå mig inte, det är inte så att jag har för avsikt att sitta och kela med den. Det blir ju bara lite jobbigt om man måste dra på sig handskar och tjocktröja varje gång man ska rengöra terrariet därför att den "anfaller".

1685
794
fluffis:
Jag gör som peter54 att jag tar bort skiten så fort som möjligt. Storstädar gör jag en gång om året när mina ormar vintervilar och ligger i plastlådor i förrådet. Då töms alla terrarier och torkas rena och descinficeras.

Hur lätt det är att städa beror lite på hur ormen är. Många av mina ormar ligger och gömmer sig hela dagarna och jag kan städa ostört tills ljuset släcks. Å andra sidan har jag inga kungssnokar... Handskar är bra tycker jag för det gör att man känner sig tryggare och inte gör några hastiga rörelser. Man kan också hålla upp ett plastlock eller nått liknande som sköld om man vill arbeta mer ostört.

116
54
Micke76:
Ok. Vad för slags ormar har du, och i vilken temperatur vintervilar dom?

1685
794
fluffis:
Micke76 skrev:
Ok. Vad för slags ormar har du, och i vilken temperatur vintervilar dom?

Jag har mest råttsnokar från USA: svarta råttsnokar, oranga råttsnokar och majsormar. De vintervilas i 11-12 grader. Jag är lyckligt lottad som har ett förråd till ändamålet. Förrådet är isolerat och har element och en termostat.

Förutom de här ormarna så har jag en grön råttsnok, Senticolis triaspis, (som är en annan typ av råttsnok men också från USA) som helst vill vintervila i 15-17 grader. Det är svårare för mig att hitta den temperaturen och jag har funderat på en vinkyl.

PS. Denna tråd kanske borde flyttas till ormkategorin då den berör ormar och deras skötsel?

953
1840
peter54:
Micke76
Det går säkert att få alla ormar riktigt otrevliga, men just de dagaktiva bergskungssnokarna brukar vara sällsynt trevliga att ha att göra med. Du har rätt när det gäller getula-komplexet, har man otur kan man råka ut för riktigt tjuriga exemplar, även om min erfarenhet oftast har visat att det går att ta ur dem sådant beteende med lugn och ro, lugn hantering och ordentligt med mat. Ilskna snokar är som regel skrämda och stressade eller/och undermatade.

Jag flyttar tråden och lägger till "till kungssnok" i rubriken.

116
54
Micke76:
Tack båda två för era tips och råd. Ska fundera lite till på vilken sort det blir till slut.... :)

953
1840
peter54:
Tänkte att jag skulle låna tråden för att visa hur hanterbara kungssnokar vanligen är. Börjar med min kaliforniska 50/50 banded-hane. Han är uppfödd här och var rätt grinig som juvenil. Vi hade honom med på en förevisning på ett dagis när han var ett år. Då surnade han till på mig och bet mig i fingret, för mycket hallaballoo med alla småbarnen tror jag, han blev nervös trots att jag bara lät ett barn i taget komma fram. Ormen är född 2009, så han blir 6 år i sommar.Min pojke är 13 på bilden. Fotad en varm dag i april förra året.

116
54
Micke76:
Den är jättefin. Just den färgen och den helsvarta mexikanska är dom jag gillar bäst (rent utseendemässigt)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild