Lill-Skäggisen matvägrar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

223
6
Susanne:

Hej!

Har tillfälligt hand om en liten skäggis juvenil sedan ca 1 vecka. Det enda han ätit är en mjölmask och en liten kackerlacka. Dock bajsar han varje dag, avföringen blir blekare och blekare, mycket ljus nu. 

Kan det vara så att då han säkert inte fått varken UV ljus eller värme på lång tid innan han kom till mig, att han samlat på sig osmält mat som nu kommer ut och att han vägrar äta tills han fått ur sig allt?

Orolig... han ser så mager ut. :( Har försökt locka honom att äta på alla möjliga vis. Han är inte i öms, så det kan inte vara orsaken. Han verkar trött.. ligger mest och sover hela dagarna. Har ca 2 pigga stunder varje dag då han vill komma upp och se sig omkring lite. Sen lägger han sig och slumrar under värme/UV lampan igen. 

Är också nyfiken på hur länge små skäggisungar kan klara sig utan UV och värme och bara ha tillgång till ett lysrör innan det blir sjuka. Kan de t.ex. smälta maten under de förutsättningarna?

333
97
leolina:

Prova att ge babysyrsor istället, de brukar locka mer än mjölmask och kackerlackor...

223
6
Susanne:

Tack för rådet. Jo, hade nog velat försöka. Men får vänta tills måndag, syrsorna slut i affären. Kanske han "vaknar" när han får se en syrsa springa omkring. :)

6
0
Pyretstyle:

Hör om du kan få köpa syrsor från en privatperson annars :)

Våran lille åt jätte dåligt första veckan, han åt en syrsa max två under hela den veckan. 

223
6
Susanne:

Dom har fått in syrsor nu så jag har laddat upp med olika storlekar. Lill-skäggisen åt en syrsa idag. :) Jag ställde helt enkelt ned honom i en separat box där 3 syrsor sprang omkring. Hade hoppats han skulle ta fler men jag är glad för allt han får ner i magen. Har också blandat ned lite multivitamin pulver i hans dricksvatten så han har åtminstone fått i sej lite nyttigt. Jag vet ju hur skäggisar är med matvägran när dom byter miljö.. men ändå, man oroar sig. Han är rätt mager också. 

6
0
Pyretstyle:

Det är jag som har nollkoll på vilken dag det är :D
Jo men så var Ralph också, han började käka en sedan ökade han efterhand, men som du säger varje syrsa han får i sig är ju positivt.

Man oroar sig ju speciellt när dom är så små. Får hoppas han kommer igång att äta nu.

225
4
ia_:

Hur är det med zophobas, äter han det?
Mer fett och protein i de än i syrsor.

Eventuellt kan han ju vara seg för att det är höst också, men är han i dålig form bör han inte brumeras... Det bästa är om de är "tjocka och fina" när de brumerar. ;)

Tror du skall fortsätta erbjuda den mat i en matbox, du kan ju eventuellt lägga i några av varje mellan syrsor, maskar och kackisar. Själv ställer jag in matboxen i terrariet, då nojar jag mig inte för att han skall behöva bli kall eller liknande medans han äter.

Håll också borta eventuella övriga djur från lådan när han äter, nyfikna katter och hundar tex, och låt honom stå ifred. Sitter man och tittar på dem så kan de strunta i att äta, då de koncentrerar sig mer på den mystiska personen som är i närheten. ;)

223
6
Susanne:

Tack för tipsen! Det du föreslår är precis vad jag redan gjort. Men han är alldeles för liten för zophobas. :) Det blir mjölmask istället. Och naturligtvis får han stå i fred utan nåt som distraherar. :) Jag tror det löser sig. Han åt ett salladsblad idag också. Allt är så nytt, så spännande.. han har helt enkelt inte "tid" att äta. skratt 

225
4
ia_:

Jaha, var lite för långsam då, haha! ;)

Är det den ödlan du har på axeln i ditt galleri vågar jag i princip lova att han kan käka zophobas. 

De käkar bra mycket större än den vedertagna "mellan-ögonen" regeln utan några som helst problem.
Min på ca 30 cm käkar ofta 3-4 fullvuxna syrsor (ängs) i en tugga, helt på eget initiativ.

Har man tur kan man ju hitta olika storlekar på zophobas om inte annat. Och även Vaxmott är ju mycket fett och proteiner i förresten. =)

Hur som helst, skänt att det går åt rätt håll med honom! =D

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild