Glasterrarium eller nätterrarium till kameleont?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

13
0
feffe:
Har hört på flera håll att nätterarium är att rekomendera för kameleonter då de kräver en bra ventilation som är svår att uppnå i ett glasterrarium. Pratade med en veterinär om detta och även han rekomenderade nätterrarie. Har i dagsläget glasterrarier (exo terra) till mina kameleonter. Vad har ni andra för erfarenheter? Någon av er som använder nätterrarie till kameleonter? eller har stött på problem med ventilation i glasterrarier? Tacksam för alla svar :)

1253
476
leedragon:
exoterra har lagom ventilation flr kameleonterm  nätt terrarium rekommenderas i usa inte här i sverige, om du har en temperatur skillnad mellan insidan av terrarier och insidan så kommer att bli luft cirkulation

146
85
Lovet:
Jag har bara ökenlevande så jag har ingen direkt koll men de krävs väl väldigt mycket mer för att hålla fuktigheten uppe i ett nätterrarium?

1275
1725
Falk:
I ett nät terrarium så blir det extremt svårt att få upp luftfuktigheten.

13
0
feffe:
Lovet skrev:
Jag har bara ökenlevande så jag har ingen direkt koll men de krävs väl väldigt mycket mer för att hålla fuktigheten uppe i ett nätterrarium?

Ja eller hur? Känns som fukten måste försvinna väldigt snabbt om man inte har något regnsysetm. Men det känns ju också lite vanskligt om vatten riskerar att kontenuerligt läcka ut..

14
8
Colafon:
För att undvika att skapa en ny tråd hoppas jag att jag kan få svar här.. :)

Planen är att skaffa en trioceros ellioti eller en trioceros hoehnelii, har inte riktigt bestämt mig än utan läser på om båda och ser då att nätterrarium rekommenderas av många.

Men hur håller man rätt luftfuktighet i ett sådant terrarium?
Undrar också hur "mjuka" dessa terrarium är? Kanske en dum fråga men undrar om man kan luta grenar och liknande på väggarna utan att de skulle gå sönder?

1253
476
leedragon:
Colafon skrev:
För att undvika att skapa en ny tråd hoppas jag att jag kan få svar här.. :)

Planen är att skaffa en trioceros ellioti eller en trioceros hoehnelii, har inte riktigt bestämt mig än utan läser på om båda och ser då att nätterrarium rekommenderas av många.

Men hur håller man rätt luftfuktighet i ett sådant terrarium?
Undrar också hur "mjuka" dessa terrarium är? Kanske en dum fråga men undrar om man kan luta grenar och liknande på väggarna utan att de skulle gå sönder?

nät terrarium är ett no no i sverige som sagt. kolla med Richard här, han är bra duktig med just hoehnelii

14
8
Colafon:
leedragon skrev:

nät terrarium är ett no no i sverige som sagt. kolla med Richard här, han är bra duktig med just hoehnelii

Hört det också men sett svenska uppfödare av dessa arter säga att nätterrarium krävs för dem och antog därför att de kanske var ok ändå.
Ska kolla! :) 

1253
476
leedragon:

Colafon skrev:

Hört det också men sett svenska uppfödare av dessa arter säga att nätterrarium krävs för dem och antog därför att de kanske var ok ändå.
Ska kolla! :) 

tvivlar men du kan säkert hitta ett sätt att få det att fuka med nätt.

105
28
Richard:
Jag kör glas då jag fann de svårt art hålla rätt klimat i hel nät .   Här är ett exempel på hur jag håller mina trioceros hoehnelii . 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild