Rengöring

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

234
50
costanza:

Jag har aldrig haft problem med bakterier eller kvalster osv o har bara använt typ grön såpa under alla år men vore ganska skönt att desinfektera mina terrarium med nått för säkerhetsskull. Tror jag ska köra på dermacyn, en kompis som har majsormar har använt det flera år utan problem.

63
4
Majvor:

Jodopax eller vätedioxid och kör skålar och sånt i diskmaskinen.

72
0
Kemter:

Appropå rengöring: När de bajsat och man ska ta ut skiten, jag har svårt att få med allt (om man ine tar ut en väldig massa bark samtidigt), hur gör ni? Använder en sked, men funderar på att slia ut allt vid nästa matning och göra rent ordentligt... Lite lukt från tidigare ägare, tror inte de gjort rent särsklit ofta eller mycket... :/

234
50
costanza:

kemter: håller med, lite krångligt med bark på så sätt. Har en ung pärlödla på bark och hans avföring är ju inte direkt några stora lortar men jag förstår att det kommer gå åt en hel del bark när avföringen blir större. Det roliga är att han gräver ett litet dike där han sedan gör sina behov, han har skitit på samma ställe varje dag så länge jag haft honom, rätt coolt o skönt, jag är tacksam gentemot pärlödlan :)

72
0
Kemter:

Ha ha, låter ju bra =)

Min kp har en förmåga att skita längst in i en hörna, där det är en glasskiva över värmemattan, så när man ska ta det, smetar man i princip ut det överallt om det inte är torrt :P

234
50
costanza:

Fiifan stackars dig ;p du kan inte köra nån typ av matta eller duk längst ner o ha barken över det så det slipper komma i kontakt med glaset?

72
0
Kemter:

Det är bara fronten som är skjutglas, resten är träskivor (vet inte vilken typ av skiva, tidigare ägare som byggt), så blir lite svårt :P

Men bara jag får ut allt och gör en grundlig rengöring så blir det bra, då kommer jag även lossa på de fastskruvade plexiglasskivorna. Anledning till att jag inte gjort detta från början, var att det tog flera timmar innan vi var hemma igen, så ville bara få in djuren i värmen. Så fått ta allt lite pö om pö :)

223
6
Susanne:

Först tvättar jag med nåt rengöringsmedel, typ diskmedel eller tvättmedel och sköljer/torkar av noga.

Sedan sprayar jag med Apotekets Ytdesinfektion. Låter det verka ett tag och sedan sköljer/torkar av med hett vatten. Vet inte hur pass viktigt det är att skölja bort, det är ju sprit så det dunstar efter ett kort tag. Ja torkar bort det för jag är osäker på om djuret kan ta skada om det skulle slicka på stället där jag sprutat.  Det luktar också mycket starkt alldeles i början innan det dunstat. 

1265
490
leedragon:

det här är väldigt intressant, jag har undrat länge va  kan jag använda för att storrengöra ett terrarium som har varit till en ödla men nu ska en annan ödla ta över

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild