Gecko "attack"

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

305
151
SunshineGeckos:
I kväll när jag skulle dra ur sladden till belysningen(jag brukar göra det när det inte används)
låg min Fransgecko på en gren och liksom "skakade" på huvudet, ungefär som när man menar nej.
Plötsligt hoppar han fram till glaset och hugger, men får i sig lite bottenmaterial som han försöker spotta ut. Men han står liksom nästan på bakbenen och stirrar ut mig. Sen springer han fort som attan iväg.
Någon insekt var det inte han högg efter för det finns det inte i terrariet.
Fick en känsla av att det var någon slags "Lämna mig ifred annars biter jag " varning.
Han är fortfarande väldigt skygg och   reagerar ibland kraftigt när jag rör mig.
För jag tror knappast min hand misstogs för en insekt. :/

1159
626
Temla:
Han skyddar sitt territorium mot inkräktare. Möjligen....

50
7
maddiedotse:
Läste någonstans häromdagen om någon som hade en Gecko med dålig syn som betedde sig sådär! ( den geckon hade dock även problem att pricka rätt när han fångade maten.) Kan det vara något sånt?

181
110
Stina:

Vet inte hur du har med "insynsskydd"/bakgrund/korkskivor. Min tanke är att OM du inte har det så skaffa gärna. Behöver den inte vara på sin vakt mot "allt" den ser/märker av utanför terrat så kan den kanske lugna sig lättare/snabbare, OM d nu är en "stressreaktion" vill säga. 

( Bakre väggen brukar jag täcka hela vägen upp. Sidorna till 75% upp. Kanten travar de gärna runt på och sover på) 

181
110
Stina:
Bara förslag, inte "gör såhär nu".
Proppa in tjockt m växter upp till taket i större delen av ena sidan så din gecko kan gömma sig. Jo å sen detta med insynsskydd/bakgrunder.

12
0
Alai:
Min brukar hugga mot glaset när jag håller handen tillräckligt nära, vet ej varför. Hon lugnar ner sig dock när jag öppnar terrariet och sträcker fram handen. Kan vara något med synen gissar jag på, vet ej hur bra Ögonfransgecko ser.

305
151
SunshineGeckos:
Det är just det, att sen jag utökade med lite grenar och växter( då jag tyckte det såg lite tomt ut) har han blivit mer lättskrämd.
Tror bestämt att jag gick fram för fort och började "möblera" om för snabbt innan han en vant sig vid terrariet, än så länge har han ju bara bott här i lite drygt 3 veckor. 
Förr kunde han komma fram nästan lite nyfiket om jag var nära terrariet, nu blir han nervös bara jag flyttar mig lite.
Så ja, det är väl bara att börja om från början då, få honom att känna sig lugn och trygg och inte behöva försvara sig mot eventuella "rovdjur". 
Jag har gått tillbaka till att ha ett tunnt tyg över terrariet kvällstid, så är det öppet på den sida jag inte passerar.

504
396
Crippa:
Geckos kan vara aggresiva, inget konstigt. Sen kan de vara aggresiva i terrariet men hur lugna som helst utanför.  Man får inte glömma bort att de är reptiler, inga pälsdjur som gillar att få hänga med överallt! 

305
151
SunshineGeckos:
Crippa skrev:
Geckos kan vara aggresiva, inget konstigt. Sen kan de vara aggresiva i terrariet men hur lugna som helst utanför.  Man får inte glömma bort att de är reptiler, inga pälsdjur som gillar att få hänga med överallt! 

Såklart, jag blev mest lite förvånad över vad som hände.
Tycker det är lite synd att han blivit så nervös av sig, kanske har jag råkat skrämt honom på något vis
jag har inte tagit i honom, men ibland när jag ska torka bort kiss och bajs kanske jag varit lite för snabb i mina rörelser 
han reagerade inte när jag stoppade in handen i terrariet tidigare. 

504
396
Crippa:
Jag tar ut mina geckos och lägger dom i en plastlåda när jag ska städa till dom så slipper de bli rädda och det blir lättare även för dig att städa!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild