Textredigering

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

953
1840
peter54:
Halloj. Jag skrev för någon dag sedan i en tråd och frågade trådskaparen om det var okej att byta ut adjektivet i rubriken mot ett annat som enligt SAOL skulle beskriva ämnet bättre än det TS valt. Trådskaparen är okej med detta, men tydligen trampar jag på ömma tår ändå, trots att jag bad om lov och absolut inte klagade. Jag vet inte vad detta tyder på, eller hur det ska tolkas, men jag blir lite brydd.

Jag har av Anders fått uppdrag som moderator på Terrariedjur.se. Mitt främsta mandat gäller språkriktigheten på sajten, så att den ska se seriös och snygg ut för alla som besöker den. Därför rättar jag alltid rubriker som saknar versal begynnelsebokstav och eventuella stavfel utan att meddela någon om detta. Min förhoppning är naturligtvis att sådana ingrepp ska tas emot positivt, eftersom om någon har problem med stavningen så kan jag, i egenskap av 25 år som textredigerare, hjälpa till.

Oftast märker ingen att jag lägger till eller tar bort en bokstav, eller byter en gemen begynnelsebokstav mot en versal. I trådarna ändrar jag om jag ser ord som är heltokigt stavade eller om någon är så arg på något att det sprutar okvädningsord i texten. Även detta sker utan någons vetskap eftersom jag aldrig ändrar textens syfte och innebörd.

Den här aktuella händelsen berör ett större ingrepp, jag ville byta ut ett ord i rubriken, som enligt SAOL betyder något annat än vad texten omfattas av. Sådant gör jag aldrig utan att först fråga om lov, vilket också skedde. Ändå blir det reaktioner mot det och jag undrar ödmjukt och enkelt - varför?

Är det inte bra att sajten ser seriös ut? Är det inte rätt om jag frågar om lov innan jag använder mitt mandat om det ändrar rubrikens innebörd? Om det nu är så att någon är dyslektisk eller bara helt enkelt har svårt för att stava, är det då inte bra att få det fixat så att det blir rätt? Vad beror den här irritationen på?

Jag har som jag sagt tidigare, mycket lång erfarenhet av textredigering och jag har många gånger fått lovord från läsare av de tidskrifter jag redigerat och ibland också helt producerat, för att språket är lättfattligt och korrekt. Finns det alltså personer här på sajten som tycker att man ska skita i det och att sidan skulle vara full med talspråk, obegripliga förkortningar, svordomar och stavfel? Jag undrar …

379
399
Mr_B:

Tror snarare att det är så att SAOL o folkmun är två saker som inte alltid följer varandra. Jag själv anser att vara irriterad över något har mer med att vara arg över något och bitterhet mer med att sura över något man är missnöjd med. Hur som så har ju trådskaparen accepterat din vilja av att ändra rubriken, så ser inte hur andras åsikter kan ha så stor betydelse här då? 

Att klassa nån som är bitter som en person med psykosociala problem är ganska hårt anser jag. Är själv en bitter människa o jag har då inga psykosociala problem. Inte mer än nån annan idag. Men visst är det vad SAOL säger så är det väl så. Hur som helst så är ju hela reaktionen i det här fallet ett I-landsproblem. Nu har jag iofs inte skrivit nått i den tråden då jag försöker o kika bort från saker som gör mig irriterad eller bitter eller vad man nu vill använda för ord på den känslan. (tror det kan va dialektbetingat med nämligen)

Sen är det väl bra att det finns en kunnig textredigerare för det behövs för o hålla forumet någorlunda städat. Så tycker inte du ska ta de som skojar lite med dig i tråden på så blodigt allvar heller. Du är ju trots allt moderator, så det är ju du som bestämmer i slutändan om trådskaparen går med på ändringen. :)

Och detta är ju mina tankar kring hur "problemet" uppstått. Så fortsätt med ditt arbete på sidan, ser bra ut så här långt ju. 

1159
626
Temla:
Jag tycker det är helt OK att rätta felstavade ord, sätta in punkter och stora bokstäver i text så det går lättare för andra att läsa - och utan att fråga. Men jag ställer mej tveksam till att någon går in och helt ändrar en text (tar bort ord etc) i någons forumpost. Är inte det också olagligt att göra så utan att fråga om lov? En text som jag skriver äger jag och ingen har rätt att ändra i den, eller? 
Om en person svär och är otrevlig tycker jag inte att adm ska dölja personens rätta jag och därmed "lura" andra att tro att det är en "hyvens" kille eller tjej när det kanske tvärtemot är någon man helst vill undvika i framtiden beroende på vad personen skriver/säger.  Då föredrar jag det gamla hederliga sättet att man helt enkelt raderar en post som är otrevlig och inte följer forumsreglerna.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:
Jag tycker det är bra att du förtydligar så att folk vet vad du gör på sidan då det som du säger inte alltid märks. Du gör ett bra jobb och jag tror de flesta om inte alla är positiva till det.

I fallet om "bitter" och "irriterad" så är just ordet "bitter" något som jag sällan använder. Det får mig bara att tänka på Robert Gustavssons sketch som Tony Rikardsson. Kanske det är dialektbetingat som Mr_B nämner.

Jag tycker det är viktigt att sajten ser seriös ut och kan man därför byta ut ord till något mer passande så bör det göras. Om det är så att "bitter"s egentliga betydelse är annorlunda så är det ju inte mycket som talar för att man bör ha kvar något som går att feltolkat när det finns ett bättre passande ord.

Jag har kommit unifunn med ett par fel som jag själv gör när jag skriver (Senaste jag fick reda på är att jag ofta skriver "utav" istället för "av"). Vi alla gör misstag när vi skriver och det känns bra att ha något fallnät så att andra som läser kan ta del av det bättre. Det är trots allt betydligt fler människor som läser i forumet än skriver.

Sen är det ju inte fel att vissa saker tas upp och det har du gjort med. Var inte länge sedan jag läste om hur ordet "pyton" faktiskt böjs så man lär sig väl förhoppningsvis med.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:
Temla skrev:
Jag tycker det är helt OK att rätta felstavade ord, sätta in punkter och stora bokstäver i text så det går lättare för andra att läsa - och utan att fråga. Men jag ställer mej tveksam till att någon går in och helt ändrar en text (tar bort ord etc) i någons forumpost. Är inte det också olagligt att göra så utan att fråga om lov? En text som jag skriver äger jag och ingen har rätt att ändra i den, eller? 
Om en person svär och är otrevlig tycker jag inte att adm ska dölja personens rätta jag och därmed "lura" andra att tro att det är en "hyvens" kille eller tjej när det kanske tvärtemot är någon man helst vill undvika i framtiden beroende på vad personen skriver/säger.  Då föredrar jag det gamla hederliga sättet att man helt enkelt raderar en post som är otrevlig och inte följer forumsreglerna.

Om en person svär och är otrevlig är inte tanken att vi ska gå in och "fixa till" inlägget så att det ändrar inbördan utan då är det precis som du säger bäst att posten raderas helt och hållet. I vissa fall som detta skett så har folk blivit sura över att de tycker att man censurerar och det kan lätt bli lite förvirring i trådar om folk svarar på borttagna inlägg. Därför brukar det i första hand ske om trådar spårar ur fullständigt och för att förhindra trådar att gå OT. Hur allvarligt inlägget är har såklart också betydelse.

Men för att återgå till textändring, så är det till för att underlätta. Framförallt trådnamn då det kan vara svåröverskådligt att veta vad tråden handlar om ifall den innehåller stavfel, särskrivning och annat. Att förvränga eller uppdikta saker som användaren egentligen inte skrivit är såklart inte okej. 

Medlem i SHF
241
342
Kakmonstret:
anders skrev:
Om en person svär och är otrevlig är inte tanken att vi ska gå in och "fixa till" inlägget så att det ändrar inbördan utan då är det precis som du säger bäst att posten raderas helt och hållet. I vissa fall som detta skett så har folk blivit sura över att de tycker att man censurerar och det kan lätt bli lite förvirring i trådar om folk svarar på borttagna inlägg. Därför brukar det i första hand ske om trådar spårar ur fullständigt och för att förhindra trådar att gå OT. Hur allvarligt inlägget är har såklart också betydelse.

Men för att återgå till textändring, så är det till för att underlätta. Framförallt trådnamn då det kan vara svåröverskådligt att veta vad tråden handlar om ifall den innehåller stavfel, särskrivning och annat. Att förvränga eller uppdikta saker som användaren egentligen inte skrivit är såklart inte okej. 

Om folk blir sura över att bli cencurerade får de väl se till att hålla en trevlig ton. Det är ju inte innehållet eller åsikterna som anses fel, utan sättet de presenteras.

953
1840
peter54:
Mr B
Jag har inte klassat någon, jag har bett att få byta ut ett adjektiv mot ett annat adjektiv för att både SAOL och jag menar att det adjektiv som användes inte riktigt speglade vad tråden handlade om. Att spinna så hårt på det att jag skulle mena att TS skulle ha psykosociala problem är en av de friare tolkningarna jag har sett, det var ju jag som trodde att tråden skulle ha ett allvarligare innehåll och jag tror inte att Thellaposa tyckte att det du insinuerar att jag sagt var vad jag sa. Jag har fått höra från annat håll än här om detta jag gör här på sidan, än de som skojade i tråden, därför skrev jag den här tråden, inte på grund av det som står i densamma. För övrigt är det som Anders säger, kanske bara på sin plats att jag berättar vad min huvudsakliga roll här är.

Temla
Beskrev jag inte just detta? Att jag inte går in och ändrar annat än om det finns en onödig svordom som meningen inte förändras av om jag bara tar bort den? Svordomar kan vara på sin plats i rätt sammanhang, men om sådana ord används mot någon tar jag bort dem. Det finns ju gradskillnader som för med sig att posten som sådan kanske inte är alltigenom ful, då är det lättare och mer juste att bara rensa bort svordomarna. Attityden brukar synas klart ändå och blir det för fult så rensas posten bort, så har också skett tidigare här..

Bara som en liten passus om skillnaden mellan bitter och irriterad, så är ju exemplet som Anders skrev om Robert Gustavssons sketch om Tony Rickardsson just något som beskriver bitterhet. Alltså att man går i åratal och gruvar sig över något, kanske någonting man uppfattat som en oförrätt eller ett bra tillfälle man missat. Att vara irriterad kan ju gälla att det kliar i nacken av de eländiga insydda etiketterna i t-tröjorna eller att det alltid är en liten sten i ena skon. Man kan absolut vara bitter över andra människor om de exempelvis blåst en på pengar i en affär eller så, men i Thellaposas tråd ser exemplen mer ut som irritation. Därför bad jag att få byta ordet och hon är okej med det.

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
peter54 skrev:
Bara som en liten passus om skillnaden mellan bitter och irriterad, så är ju exemplet som Anders skrev om Robert Gustavssons sketch om Tony Rickardsson just något som beskriver bitterhet. Alltså att man går i åratal och gruvar sig över något, kanske någonting man uppfattat som en oförrätt eller ett bra tillfälle man missat. Att vara irriterad kan ju gälla att det kliar i nacken av de eländiga insydda etiketterna i t-tröjorna eller att det alltid är en liten sten i ena skon. Man kan absolut vara bitter över andra människor om de exempelvis blåst en på pengar i en affär eller så, men i Thellaposas tråd ser exemplen mer ut som irritation. Därför bad jag att få byta ordet och hon är okej med det.

Som passus till passusen - att "gruva sig" betyder för mig att oroa sig för något som kommer att ske, "jag gruvar mig för tandläkarbesöket imorgon", men inte att man är bitter över något som tidigare skett. Det används mycket uppe i norr där jag kommer från men jag har väldigt sällan hört uttrycket här nere i Småland.

379
399
Mr_B:

Kan ha läst det lite för snabbt där Peter, menade inte direkt att du sa det om henne heller. Utan tolkade bara som att du tolkat ordet bitter som en psykisk störning mer eller mindre. Och efter som jag själv är lite av en bitter person så tog jag lite illa av mig o läsa just det. Men har jag tolkat dig fel där så får jag be om ursäkt. Borde väl kanske läst om det igen för o se vad du verkligen menade. :) 

Hur som så skrev jag ju även att du endå fått fria tyglar iom att hon trots allt godkänt ditt önskemål. Så då är det ju bara o göra, och skita i att andra skojar till det med dig, eller tycker du har fel i det. Du är ju trots allt moderator och en helt ok sådan.

Står fortfarande fast vid att alla ord som trillar ur folkmun inte stämmer överrens med SAOL och behöver inte göra heller. Då är det viktigare att grammatiken stämmer tycker jag. Ord tolkas och används olika hela tiden beroende på vart man bor i landet. Men visst har ni rätt enligt SAOL om tolkningen kring orden, det säger jag inte emot. Fast om du frågar mig så får man tänja lite på gränserna när det kommer till ordval i såna här fall.

Även om du upplever känslan irritation i texterna, så kanske skaparen faktiskt upplever just bitterhet trots allt. Bara en liten fundering kring det hela. Det jag menar är att det är rätt svårt att korrektera en annan persons känslor. (skriver man så?)

Hur som så har detta nog blivit en höna av en fjäder. 

23
12
fridooh:
Jag är admin på ett internationellt forum och har varit det i lite mer än 1 år nu. En del av mitt jobb är, precis som peter54, att fixa stavfel och fula ord. En sak jag har lärt mig är att det spelar ingen roll vad man gör, det kommer alltid vara någon som tycker att man gör fel. 

Du gjorde helt rätt. Det är trots allt ditt "jobb", och du skötte det bra genom att fråga TS om lov innan du ändrade något. Fortsätt med det du gör, jag är säker på att de flesta uppskattar det. Om någon är otrevlig mot dig pga det du gör här ska du inte ta åt dig :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild